5-річний рубіж дії Закону України “Про пробацію”

Як Вам відомо, діяльність служби пробації в Україні започатковано із прийняттям Верховною Радою України Закону «Про пробацію» від 5 лютого 2015 року. Створення інституту пробації стало можливим завдяки вивченню та впровадженню міжнародного досвіду іноземних держав та підтримці вітчизняних організацій та інституцій.

Нині в системі пробації працює понад 3 тисячі осіб. Пробація Дніпропетровщини є найбільшою серед інших областей України.

На сьогодні система пробації демонструє дуже високий рівень ефективності. Лише за п’ять років через систему пробації нашої області пройшло близько 70 тисяч осіб, які відбували кримінальні покарання, не пов’язані з позбавленням волі та адміністративні стягнення.

За досить невеликий проміжок часу, органи пробації отримали довіру та підтримку з боку громади, об’єднали можливості органів державного і недержавного сектору, створили можливість для особи, яка перебуває у конфлікті з законом, змінитись без ізоляції від суспільства.

На сьогодні 95% суб’єктів успішно проходять пробацію та не вчиняють нових кримінальних правопорушень. Пробація доводить, що виправлення правопорушників, які не становлять небезпеки життю і здоров’ю громадян в умовах вільного суспільства є більш ефективним ніж просто їх ізоляція. У зв’язку з цим, пробація коштує державі удесятеро дешевше ніж утримання правопорушника у в’язниці, а перспективи виправлення злочинця є набагато кращі.

За п’ять років дії Закону «Про пробацію» в державі створено нормативну базу з врахуванням специфіки українського суспільства. Нині працівник пробації бере участь у судовому провадженні у якості повноправного учасника. Так, з 2017 року запроваджено абсолютну новацію для судового процесу – складення та подання персоналом пробації досудової доповіді щодо обвинувачених.

З цього часу наші працівники підготували більше 7 тис. таких доповідей, і сьогодні майже всі суди запитують такий документ, а це свідчить про те, що нас поважають і сприймають як повноцінного учасника кримінального процесу. Успіх органів пробації у складанні досудових доповідей полягає у тому, що більш ніж у 80% винесених вироків думка пробації і суду щодо можливості застосування до людини покарання, альтернативного позбавленню волі, збігалася.

У роботу органів пробації також запроваджені нові та досить дієві інструменти роботи з правопорушниками. Зокрема, це оцінка ризиків вчинення повторного кримінального правопорушення, індивідуальний план роботи з засудженим, пробаційні програми

З прийняттям Закону «Про пробацію» в Україні з’явилися три види пробації: досудова, наглядова та пенітенціарна, які представляють собою систему виконання покарань без позбавлення волі, орієнтовану не лише на контроль та нагляд за засудженими, а й повернення їх у повноправні члени нашого суспільства.

2019 рік ми розпочали із впровадження пілотного проєкту з розвитку волонтерства в пробації України, який реалізується в рамках Місії «Робота з громадськими організаціями і волонтерами» міжнародного проекту Європейського Союзу «Pravo-Justice». Завдяки Проєкту в нашій області поступово впроваджується Європейський підхід у виправленні засуджених та запобігання вчинення ними нових кримінальних правопорушень.

На сьогодні 72% структурних підрозділів мають 45 договорів про впровадження волонтерської діяльності, пов’язаної з пробацією, які укладені з 40 волонтерами. Послугами волонтерів вже скористалися майже 700 суб’єктів пробації.

Ми впевнені, що досвід співробітництва з волонтерами на Дніпропетровщині, буде відображений в Стратегії розвитку волонтерства в пробації. Цей документ у подальшому визначатиме принципи діяльності волонтера пробації, добору та навчання таких осіб, критерії моніторингу оцінки ефективності діяльності волонтерів у пробації.

Попри те, що ми виконуємо покарання, суб’єкти пробації тепер сприймають нас не як каральний орган, а як наставників, координаторів, партнерів, радників, навіть соціальних юристів – і це значна запорука успішності!