Місцеві інспекції з праці та інспекційні відвідування є незаконними, – скасовано постанову Уряду

14 травня Шостим апеляційним адміністративним судом прийнято постанову у судовій справі № 826/8917/17, якою задоволено позов підприємців, та визнано нечинною постанову Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295 “Про деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, повідомляє legalhub.online.

Нагадаємо, що постанова № 295 затверджувала:

  • Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
  • Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

Перший із цих Порядків прописував правила інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань. Другий – правила проведення виїзних перевірок. Предметом цих видів заходів мало бути додержання законодавства про працю, і застосовувати їх мали інспектори з праці, як самої Держпраці, так і місцевих рад  (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).

Як повідомляє Голова Громадської ради при Державній регуляторній службі України Сергій Доротич, тепер місцеві інспекції з праці та інспекційні відвідування є незаконними.
“Перевірки можуть бути виключно державним органом з питань праці позаплановими, або плановими з дотриманням вимог законодавства”.

Відповідно до статті 325 Кодексу адміністративного судочинства України постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 у судовій справі № 826/8917/17 набрала законної сили 14.05.2019.

“Від сьогодні 1) місцеві інспекції з праці є незаконними, 2) інспекційні відвідування є незаконними, 3) перевірки виключно державним органом з питань праці за плановими перевірками з дотриманням вимог включення суб’єкта господарювання до план-графіку або позапланові, виключно і в порядку передбаченому Законом”, – резюмує адвокат Олена Доненко.

За словами пані Олени, інспектор більше не зможе прийти до вас без попередження у будь-який день тижня та будь-яку годину доби, як і не зможе здійснити перевірку безпідставно (за анонімним повідомленням, на підставі аналізу інтернет-інформації тощо).

Інспектор більше не зможе “перевіряти все, що захоче” – будь то заповнення трудових книжок, проведення індексації, виплата зарплатні чи робота за договорами цивільно-правового характеру (будь-який візит матиме конкретний предмет перевірки, виходити за рамки якого не можно).

Маємо також надії, що всі перевірки, проведені на підставі постанови № 295, а також шалені штрафи, винесені за наслідком таких перевірок значно легше і бистріше скасовуватимуться судами.

Раніше у Державній регуляторній службі здійснювався аналіз відповідного проекту постанови КМУ, в результаті чого були виявили недоліки, які не дозволили його погодити у запропонованій Держпраці редакції.

Нещодавно Кіровоградський окружний адміністративний суд, здійснивши аналіз приписів Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, дійшов висновку, що Управління Держпраці може здійснювати державний нагляд контроль виключно на підставі цього Закону і спеціального закону, котрий би встановлював особливості його діяльності.