Новомосковська об’єднана ДПІ інформує  

Новомосковська об’єднана ДПІ інформує розблокування ПН/РК: нові правила. Зауважимо, що проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування (далі — ПН/РК) критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, було передбачено п. 74.2 Податкового кодексу. Проте змінами, внесеними Законом № 2245, зазначену норму з 31.12.2017 р. було виключено з цього Кодексу. Одночасно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу викладено в новій редакції, відповідно до якої зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН може бути здійснено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Отже, з 31.12.2017 р. процедура зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН до дня набрання чинності новим порядком, затвердженим відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу, не здійснювалася.

Новий порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (далі — Порядок № 117), а також Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації та Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації затверджено постановою № 117.

Крім того, цією постановою врегульовано деякі питання реєстрації ПН/РК в ЄРПН для платників, щодо яких до 01.12.2017 р. було зупинено ПН/РК та не подано пояснень і документів.

Насамперед нагадаємо про строк, протягом якого платники ПДВ мають право зареєструвати ПН/РК в ЄРПН.

З 03.12.2017 р. набрав чинності Закон № 2198, яким запроваджено, зокрема, зміни в строках реєстрації в ЄРПН податкових накладних. Так, викладено у новій редакції абзац 18 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу, відповідно до якого платник податку має право зареєструвати в ЄРПН податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 р., в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200ˡ.З ст. 200ˡ Кодексу.

Одночасно Законом № 2198 надано змогу платникам податку включати до податкового кредиту суми податку, які зазначені у податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, протягом 1095 календарних днів з дати їх складення.

Отже, платники ПДВ за умови дотримання вищезазначених вимог можуть зареєструвати ПН/РК в ЄРПН, складені починаючи з 01.07.15 р. протягом 1095 календарних днів з дати їх складання.

При цьому ПН/РК приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192, пунктами 2001.3, 200ˡ.9 ст. 200ˡ та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 ст. 201 Кодексу, а також з урахуванням законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Після надходження ПН/РК до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема моніторинг щодо виявлення об’єктивних ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства — ймовірності складання та надання ПН/РК для реєстрації в ЄРПН з порушенням норм підпунктів «а» та «б» п. 185.1 ст. 185, підпунктів «а» та «б» п. 187.1 ст. 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу за наявності об’єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій ПН/РК та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов’язку.

За результатами перевірок платник податку може отримати квитанцію про:

  • прийняття;
  • неприйняття,
  • зупинення реєстрації ПН/РК.

Якщо надіслані ПН/РК сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 ст. 201 та/або п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу, а також у разі зупинення їх реєстрації відповідно до п. 201.16 Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про їх неприйняття в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації ПН/РК, така ПН/РК вважається зареєстрованою в ЄРПН (п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу).

Які ПН/РК не підлягають моніторингу

Подані на реєстрацію ПН/РК до проведення моніторингу підлягають перевірці за трьома ознаками, визначеними у п. З Порядку № 117. За умови відповідності одній із цих ознак, ПН/РК не підлягають моніторингу та реєструються в ЄРПН:

  • ПН, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;
  • обсяг постачання в ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПН у поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в ЄРПН ПН/РК, становить менше 500 тис. грн та керівник платника обіймає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
  • одночасно значення показників D та Р мають такі розміри: D > 0,03; Р < Рм х 1,4, де:

D = S / Т, а саме:

S — загальна сума сплачених платником за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК, сум єдиного внеску та податків і зборів (крім суми ПДВ, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України);

Т — загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 та 7 %, зазначеними платником у ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПН за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК;

Р — сума ПДВ, зазначена платником у ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПН у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК;

Рм — найбільша місячна сума ПДВ, зазначена у ПН/РК, зареєстрованих платником в ЄРПН за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК.

Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховує ДФС станом на перше число календарного місяця, і вже з 10 числа платник може переглянути зазначений показник в електронному кабінеті.

Критерії, за якими здійснюється моніторинг

 ПН/РК, ЯКІ ПІДЛЯГАЮТЬ МОНІТОРИНГУ, ПЕРЕВІРЯЮТЬСЯ НА ВІДПОВІДНІСТЬ:

  • критеріям ризиковості платника податку, — у разі відповідності платника податку цим критеріям реєстрація ПН/РК зупиняється (п. 6 Порядку №117)
  • критеріям ризиковості здійснення операцій, — у разі відповідності операції цим критеріям реєстрація ПН/РК зупиняється, крім ПН/РК, що складено платником податку, який має позитивну податкову історію (п. 7 Порядку №117)
  • показникам позитивної податкової історії платника податку

Показники для визначення позитивної податкової історії платника податку ДФС розраховуватиме щомісяця до 10 числа місяця, що настає за звітним. Дізнатися про них платник податку зможе в електронному кабінеті.

Наразі зазначені критерії та показники перебувають на стадії затвердження.

Зупинення реєстрації

У разі зупинення реєстрації ПН/РК контролюючий орган протягом операційного дня надсилає платнику в автоматичному режимі в електронній формі квитанцію про зупинення їх реєстрації. Така квитанція є підтвердженням зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:

  • номер і дата складання ПН/РК;
  • порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТ ЗЕД/послуги згідно з ДКПП, зазначені у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено;
  • критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
  • пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Документи для розблокування

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до ДФС в електронній формі протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання, зазначеного у ПН/РК, реєстрацію якої зупинено.

 ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ, НЕОБХІДНИХ ДЛЯ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ПРО РЕЄСТРАЦІЮ ПН/РК В ЕРПН :

  • договори, зокрема ЗЕД-контракти, з додатками до них
  • договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, що одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції
  • первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні
  • розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків
  • документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до кількох ПН/РК, якщо їх складено на одного отримувача — платника податку за одним і тим самим договором або якщо в ПН/РК відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).

Розгляд пояснень та документів

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, розглядаються комісіями контролюючих органів, які складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову у такій реєстрації. Форму зазначеного рішення наведено у додатку 2 до Порядку № 117.

Крім того, цим Порядком запроваджено ведення окремого електронного Реєстру ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, з якого платники матимуть змогу дізнатися інформацію щодо розгляду та статусу ПН/РК поданих ними на реєстрацію.

Саме після реєстрації в зазначеному Реєстрі рішення про реєстрацію або відмову в ній набирає чинності (п. 22 Порядку № 117).

Водночас п. 9 цього Порядку встановлено, що окремий Реєстр ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, працюватиме протягом місяця з дня набрання чинності цим Порядком (з 22 березня) у тестовому режимі.

На період тестування зазначеного Реєстру рішення про реєстрацію або відмову в такій реєстрації набирають чинності з дня їх прийняття. Рішення комісій регіонального та центрального рівнів у цей період приймаються та надсилаються платнику податку без реєстрації в такому Реєстрі.

Порядок прийняття комісіями рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову у такій реєстрації діференційовано залежно від обсягів постачання платника податків.

Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН(п. 24 Порядку № 117). Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі ПН/РК, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому ст. 42 Податкового кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.

Якщо комісією центрального рівня у зазначений строк не прийнято інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, то з наступного дня після закінчення визначеного п. 24 Порядку № 117 строку набирає чинності рішення комісії регіонального рівня, яке надсилається платнику податку у порядку, встановленому ст. 42 Податкового кодексу.

За яких підстав у реєстрації відмовлять

 ПІДСТАВАМИ ДЛЯ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ  ПРО ВІДМОВУ В РЕЄСТРАЦІЇ ПН/РК Є:

  • ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено
  • ненадання платником податку копій документів необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК відповідно до пп. 4 п. 13 Порядку №117
  • надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства

У разі прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН внаслідок ненадання та/або надання платником документів, складених з порушенням законодавства, формою рішення (додаток 2 до Порядку № 117) передбачено зазначення конкретного документа, якого це стосується.

Коли реєструються зупинені ПН/РК

ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

  • прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію в ЄРПН;
  • набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН;
  • протягом п’яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі ПН/РК, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в такій реєстрації щодо платників податку, у яких обсяг постачання у зареєстрованих в ЄРПН ПН/РК в поточному місяці, з урахуванням поданих ПН/РК на реєстрацію, становить менше ЗО млн грн;
  • протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі ПН/РК, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в такій реєстрації щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в зареєстрованих в ЄРПН ПН/РК у поточному місяці, з урахуванням поданих ПН/РК на реєстрацію, становить більше ЗО млн грн включно.

Таблиця даних платника

Платник має право подати до ДФС таблицю даних платника податку за формою, наведеною у додатку 3 до Порядку № 117.

Подається така таблиця в електронній формі засобами електронного зв’язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог законів України «Про електронний цифровий підпис, «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відомості щодо засобів електронного зв’язку ДФС, якими може подаватися таблиця, розміщуватимуться на офіційному веб-сайті ДФС.

У таблиці платник має зазначити:

  • види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 009:2010);
  • коди товарів згідно з УКТ ЗЕД, що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються) платником податку;
  • коди послуг згідно з ДКПП (ДК 016-2010), що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються платником податку.

Подається таблиця разом із поясненням, в якому платник зазначає інформацію щодо діяльності, яку він здійснює, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність.

Комісії регіонального рівня протягом п’яти робочих днів після дня отримання таблиці з поясненнями приймають рішення про її врахування або неврахування, яке протягом операційного дня стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.

При цьому у рішенні про неврахування таблиці обов’язково має бути зазначено причину такого неврахування.

Автоматичне врахування таблиці передбачено для:

  • сільгосптоваровиробників, яких внесено до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону № 1877 та/або сільгосптоваровиробників, які на 31.12.2016 р. застосовували спецрежим оподаткування відповідно до ст. 209 Податкового кодексу (в редакції, що діяла на 31.12.2016 р.) та в яких перебувають у власності та/або на умовах оренди земельні ділянки загальною площею понад 200 га включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), і ними зазначено коди згідно з УКТ ЗЕД постачання (виготовлення) таких груп товарів:

живі тварини (код згідно з УКТ ЗЕД 01);

риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТ ЗЕД 03);

молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТ ЗЕД 04);

овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТ ЗЕД 07);

їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТ ЗЕД 08);

зернові культури (код згідно з УКТ ЗЕД 10);

насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТ ЗЕД 12);

  • платників податку, у яких значення показників D і Р, розрахованих у порядку, встановленому п. З Порядку № 117, мають такі розміри: D > 0,02, Р < Рм х 1,4 та обсяг постачання товарів/послуг у ПН/РК, складених за останні 12 календарних місяців в ЄРПН, зазначених в Таблиці даних платника податку, становить більше 25 % загального обсягу операцій з постачання за останні 12 календарних місяців.

Комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку у разі отримання інформації, що свідчить про надання платником недостовірної інформації в таблиці, яку було враховано, у тому числі в автоматичному режимі.

Якщо таблицю було враховано в автоматичному режимі, то після прийняття комісією регіонального рівня рішення про її неврахування така таблиця в подальшому підлягає розгляду в загальному порядку протягом п’яти робочих днів.

Приємною новиною для платників, які вже подавали таблицю даних платника податку і яку ДФС було враховано з 01.07.2017 р., є те, що в подальшому реєстрація ПН/РК в ЄРПН з операцій, зазначених у цій таблиці, не підлягає зупиненню.

Оскарження рішення про відмову у реєстрації

Рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Слід звернути увагу на те, що рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН, які оскаржені платником податку в судовому порядку, не підлягають адміністративному оскарженню.

Оскарження рішення комісій, які приймають рішення щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН, про відмову у реєстрації здійснюється у порядку, визначеному п. 56.23 ст. 56 Податкового кодексу, з урахуванням деяких особливостей.

Скільки часу відведено на подання скарги

Скарга подається платником протягом 10 календарних днів з дня набрання чинності рішенням комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Якщо останній день строку припадає на вихідний, неробочий або святковий день, останнім днем такого строку вважається перший робочий день, що настає за вихідним, неробочим або святковим днем. Строк подання скарги може бути продовженим за правилами і на підставах, визначених п. 102.6 ст. 102 Податкового кодексу.

Куди подавати скаргу

Скарга подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, — ДФС України.

В якій формі подати

Скарга подається в електронній формі засобами електронного зв’язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Як і хто розглядає

Розгляд скарги здійснюється Комісією ДФС з питань розгляду скарг за участю уповноваженої особи Мінфіну України відповідно до порядку розгляду скарг, затвердженого постановою № 117.

Термін розгляду скарги

Скарга на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК розглядається протягом 10 календарних днів з дня її отримання ДФС України. При цьому цей термін не може бути продовженим.

Якщо платнику не надійшло рішення про результати розгляду скарги

Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків на рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН не надсилається платнику податків протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.

Які відомості зазначаються у скарзі

Скарга повинна містити дані про:

  • найменування або прізвище, ім’я та по батькові платника податку, який подає скаргу, його податкову адресу;
  • податковий номер або серію ‘(за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
  • номер оскаржуваного рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН;
  • дату оскаржуваного рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН;
  • інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії контролюючого органу;
  • відомості про оскарження рішення комісії контролюючого органу в судовому порядку;
  • вимоги платника податку, який подає скаргу;
  • електронну адресу, на яку надсилається рішення, прийняте за результатами розгляду скарги.

До скарги платник податку може додати пояснення та копії документів, завірені у встановленому порядку, які підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК, до якої застосовано процедуру зупинення реєстрації.

Скарга підписується та подається особисто платником податку або його уповноваженим представником (в останньому випадку до скарги додається належним чином завірена копія документа, який засвідчує повноваження такого представника відповідно до законодавства).

 Розгляд скарги

Рішення реєструється службою діловодства ДФС та надсилається платнику податку з урахуванням вимог, визначених п. 56.23 ст. 56 Податкового кодексу.

Водночас слід нагадати платникам про необхідність забезпечення відповідної суми відповідно до вимог п. 2001.3 ст. 200ˡ Податкового кодексу на момент прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН комісією контролюючого органу, а також за результатами апеляційного або судового розгляду для упередження порушення строків такої реєстрації.