Передоплата за товар: податківці Дніпра дали роз’яснення

Про питання, які виникають у суб’єктів господарювання, що отримують передоплату за товар/послуги та необхідність врахування специфічних правил обліку і оподаткування таких сум, розповіла заступник начальника управління – начальник відділу податкового супроводження підприємств харчової промисловості Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків ДПС Катерина Дебела.

В ході здійснення діяльності підприємств, які зареєстровані як платник ПДВ, доволі часто виникає питання, якими повинні бути їх дії, якщо сума попередньої оплати за одним договором зараховується підприємством в рахунок оплати по другому договору – або нарахування податкових зобов’язань з ПДВ чи/або складання розрахунку коригування тощо.

Декілька слів про облік суб’єктами господарювання доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або  податкових зобов’язань.

Пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44  ПКУ.

У діяльності платника ПДВ майже кожну операцію постачання товарів чи послуг повинна супроводжувати податкова накладна. І чим різноманітніші операції відбуваються, тим частіше  у бухгалтера виникають питання щодо  заповнення цього документу.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений Кодексом термін. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПКУ). При цьому у разі часткової попередньої оплати товарів різної номенклатури платники податку (контрагенти за операцією) самостійно на підставі договорів та первинних (бухгалтерських) документів визначають, за який товар в межах договору здійснюється така попередня оплата.

У разі, якщо постачальником на дату отримання попередньої (авансової) оплати за товар №1 були визначені податкові зобов’язання з ПДВ та надалі за домовленістю сторін зобов’язання з поставки такого товару припиняється та попередня (авансова) оплата зараховується в рахунок оплати товару №2 (без повернення такої оплати на поточний рахунок покупця), то постачальник на дату досягнення такої домовленості має право скласти розрахунок коригування до податкової накладної, складеної на дату отримання такої попередньої (авансової) оплати, та зменшити нараховану суму податкових зобов’язань з ПДВ.

У графі 2.1 «Причина коригування/код причини» такого розрахунку коригування зазначається код причини: «103», який відповідає причині коригування «Повернення товару або авансових платежів», – у разі якщо попередня оплата за товар №1 зараховується у повному обсязі в оплату вартості товару №2; «102», який відповідає причині коригування «Зміна кількості», – у разі якщо товар №1 частково було поставлено, а залишок попередньої оплати за нього зараховується в оплату вартості товару №2 (тобто зараховується частина суми попередньої оплати).

Такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем послуг. Зареєстрований в ЄРПН розрахунок коригування є для постачальника підставою для зменшення нарахованих податкових зобов’язань.

При цьому, якщо на дату підписання документа про зарахування попередньої оплати за товар №1 в розрахунок оплати вартості товару №2, такий товар №2 поставлений не був та відповідно податкова накладна на операцію з його постачання не складалася, то на дату підписання такого документа постачальник – платник ПДВ повинен визначити податкові зобов’язання з ПДВ та скласти податкову накладну на суму попередньої оплати за товар №2 («перша подія») і зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Якщо ж за договором №2 товар уже був поставлений та на дату такої поставки («першої події»), постачальником було складено та зареєстровано в ЄРПН відповідну податкову накладну, то за фактом зарахування попередньої оплати за товар №1 в рахунок оплати вартості товару №2 податкова накладна постачальником не складається.

Такий порядок коригування податкових зобов’язань при зарахуванні попередньої оплати за один товар у рахунок оплати вартості іншого поставленого, але не оплаченого покупцем товару, застосовується незалежно від того, одним чи різними договорами передбачено постачання таких товарів.