Працювати з глиною, як спілкуватися з коханою

 

Здавна село Чернеччина Магдалинівсього району славилося своїми гончарами. На жаль, сьогодні їх залишилося небагато. Нині славу традиційного глиняного мистецтва на Чернеччині відроджує народний майстер Сергій Пелих.

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

Ексклюзивно «Вістям» він розповів, як опановував роботу з природним матеріалом, для чого раніше в Україні використовували «монетки» – маленькі глечики, і чому талановиті молоді гончарі лишають улюблену справу.

Сам собі вчитель

– Сергію Павловичу, робота з глиною – доволі складна справа. Любов до неї спадкова?

– Весь мій рід походить із Чернеччини та Гупалівки. Раніше там мешкало чимало гончарів. Чув про них ще змалечку, вже тоді намагався зробити щось із глини. Потім навчався в Дніпропетровському художньому училищі, однак свої вміння здобув не там, а в майстрів, з якими по­щастило зустрічатися. На останньому курсі сам почав гончарювати. Зробив маленьке коло і спробував щось на ньому виготовити.

– Чи багато в вашому селі гончарів, досвід яких можна було перейняти?

– Колись було чимало. На жаль, уже їх не застав. Чув, що й у Дмухайлівці Магдалинівського району існував досить серйозний гончарний осередок. Та багатьох майстрів прогнав голод, життєві негаразди. Доволі потужні групи «глиняних митців» діяли в межах Дніпропетровська: в Одинківці, на Ігрені, в Чаплях, Підгородному. Скажімо, Підгороднен­ська кераміка була відома ще до кінця 1980-х. Її продавали на «Озерці»: горщики, свищики, так звані «монетки». Ось і в Вільногірську споконвіку працювали гончарі. Свої осередки були в Солонянському, Нікопольському, Криворі­зькому районах. Та колия опановував науки, майстрів майже не лишилося. Тож здебільшого «навчався сам у себе». Вже за місяць зміг зробити невеличкий глечик.

Традиційні «монетки»

– Що зазвичай виготовляєте?

– Багато чого: глечики, макітри, ложки, миски. Підтримую суто україн­ське традиційне гончарство. Нині небагато майстрів дотримуються звичаїв. Починають робити якісь сувенірні речі, що не мають стосунку до нашого рідного. Я ж – традиційний митець. Ось і «монетки»  виготовляю, як колись.

– Це ті маленькі глечики називаєте «монетками»?

– Так. Подібною «монеткою» в Україні раніше давали решту: коли у нас побутував і безгрошовий продаж – «на міру». Наприклад, приходили ви на базар, купували собі якусь тканину чи то дукача. Треба було придбати ще й глечик. Якщо за тканину сплачували 20 копійок, то за посудину розраховувалися «на міру». Тобто насипали в неї зерна, гончар висипав його собі, а вам віддавав жбан. А коли купували полив’яний глечик, коштувало це дві посудини зерна. Інколи решту віддавали й «господинькою» – виготовленою на колі глиняною лялькою. На жаль, до наших часів їх збереглося мало, бо часто билися. Це були іграшки для дівчаток: господинька, чаєчка, свищик, качечка, рибка. Для хлопчиків – півники, баранці, коники. Жінкам могли дати «покришку» – глиняну кришку на банку.

Найвища насолода

– Сергію Павловичу, сьогодні майстри народного мистецтва переживають доволі скрутні часи. А гончарі?

– Є чудові молоді митці. Але вони лишають улюблену справу заради роботи, що дає можливість заробляти на прожиття. Так ми можемо втратити багато знань і умінь. Гончарство – це мистецтво, народжене селом, але воно зараз змінюється, тож трансформується й спосіб передачі інформації. У селах залишилося мало людей: діти у кращому випадку сидять в Інтернеті, а старі люди помирають, так і не передавши нащадкам здобутих навичок. Тож поступово ми втрачаємо знання, що й так знищили. Вважаю: державі потрібно підтримати гончарів, за­охочувати молодь до мистецтва.

– За що ж Ви любите глину, адже робота з нею дуже складна?

– Найвища насолода й свята справа, коли працюєш із землею чи то глиною. Це як спілкуватися з коханою людиною. Такі ж глибокі речі. Подивіться, як працює гончар, і ви все зрозумієте.

 

Анфіса Букреєва, фото автора

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *