На Дніпропетровщині є містичне село, яке й зараз зберігає легенди (Фото)

Спаське – цікаве село на Дніпропетровщині: мальовниче, колоритне та навіть трохи містичне. Воно не тільки донині зберігає чимало переказів про старі часи, а й народжує сучасні дива, легенди.

Джерело кохання

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

Над селом, мов вічний охоронець від воріженьків, вивищується священна ще за часів скіфів гора Спаська, від назви якої іменовано селище. Її огортає міцними обіймами степ. Він тісно переплітається з балками та яругами. Десь тут, за переказами старожилів, б’є священне Джерело кохання та вічної молодості. Кажуть, той, хто це джерело привласнить – матиме великі біди; хто ж, навпаки, відшукає його і подарує людям – матиме щасливу долю.

А ще у переказах про Присамарський край згадується, що запорожці ці місцини дуже полюбляли й шанували, як святі. Село ж отримало назву Спаське, бо тут із давніх-давен селяни від ворогів ховались (по яругах, які оповивають гору). А якось така велика орда татар напала на село, що люди вже й не знали, куди тікати. На щастя, мов з волі Всевишнього, на допомогу прийшли запорізькі козаки. Січовики, як ті соколи, на орду налетіли – і татарва розбіглася, від жаху «прикотилася» з гори до низу, дехто навіть у річці (Кільчені) втопився з переляку. Тих же татар, що встигли на коней сісти, козаки аж до Криму переслідували. Селяни ж, що дивилися на криваву й переможну бійню з гори, – відчували себе врятованими вищими силами.

На честь визволення тутешніх жителів та на захист селища запорожці звели у селі нову церкву. Кажуть, у тій святині молилися й гетьман Богдан Хмельницький, і Мазепа, і Пет­ро Калнишевський. Святиня була справжнім козацьким храмом: збудована так, як і Самарський собор у Новомосковську – лише з дерева, без цвяхів. З того часу поруч гори та села козаки сторожу мали, згодом і самі стали жити у селі, його охороняти. Тож у старі часи на високих могилах, що розкинулися навколо Спаського (нині, на жаль, багато вже розорані), запорізькі козаки охороняли навколишні місцини: коли бачили, що ворог наближається, палили вогнище, й тим самим давали знак братчикам, що потрібна допомога.

Багато козацьких прізвищ залишилося й досі у селищі. Серед місцевих жителів мешкають нащадки козаків: Заліпи, Верещаки, Ткачі, Мирони, Богомази (до речі, відомо, що цього видатного козарлюгу поховали на одній із тутешніх могил).

За легендами, здавна мешкали біля Спаського й козаки-характерники, які навчали молодь своєї майстерності – «спасатися» від великої кількості ворогів, наводячи ману на них… Чи на вовчиська перекидатися, чи то на лиса, а часто – сокола, як треба видивитися ворога здалека. Так, це ті воїни-чаклуни, що, за оповідками, вміли відмикати замки без ключів; плавати човном по підлозі, як по морських хвилях; переправлятися через річки на повстині чи рогожі; ловити голими руками кулі; бачити на кілька верст навколо себе завдяки особливим «верцаделам» (дзеркалам); перетворювати людей на кущі, а вершників на птахів; залазити у звичайне відро й пливти в ньому під водою.

Усе це майстерно вміли робити вихованці тутешніх «голдовників» – характерників. Кажуть, і досі дехто з місцевих жителів має певні містичні таланти, що передані у спадок дідами.

Жахіття археологів

На жаль, не кожному ті знання нині потрібні та й не кожному даються – частіше нині шукають люди на цих місцинах якісь артефакти: козацькі скарби тощо… Та не принесуть вони щастя тим, хто їх знаходить. Бо хоч про скарби багато згадок, але ж не чути, аби їх мали у себе в руках!

Місцева бабуся, яку нам пощастило зустріти під час подорожі селом, розповіла цікаву історію, що трапилася за радянських часів у Спаському.

«Якось поруч Кільчені, під горою, знайшов один заїжджий чоловік шаблю з якимось надписом. Зброя доб­ре збереглася, то він і вирішив її продати «за великі гроші». Мешкав у місті. Тож, як уже почало смеркати, став збирати віднайдений скарб у свою машину. Та тільки від’їхати від місця, де стояло авто, – не зміг. Раптом на чорного археолога напав жах, та й було чого: обступили чоловіка чорні хмари та такий густий туман, що ані машини, ані дороги не було видно.

Зі страху чоловік забув, що й у руках тримав. Та як побачив, що щось величезне на зріст іде з туману на нього – кинув у той бік, «що у руках було» – шаблюку, яку щойно віднайшов. Та шаблюка лише «мликнула у річку». А туман, мов за яких чар, уже за хвилину пропав. Та тільки невдалий архео­лог не стояв на місці – чимдуж біг додому. Лише наступного дня повернувся забрати своє авто».

Отакі розповіді ширяться селищем Спаське. Та й не єдині! Час­то місцеві жителі чи то й заїжджі туристи, що піднімаються на гору, чують там дивні голоси – мов із землі вони линуть. Науковці стверджують, що то просто так тут вітер гуде та й магнітне поле на горі особливе. Під час мандрів Спаським ми на диктофон записали звуки на вершечку гори й під час прослуховування здивовано почули голоси людей – ніби хтось веде розмову за допомогою радіосигналів! Здавалося також, що навколо того, хто мовить, чути гуркіт вибухів. Наче то під час військових дій відбувалося! Цікаво, що на схилах Спаської гори у часи Вітчизняної війни й насправді точилися запеклі бої. Тож, чи не голоси з минулого ми почули?!

 

Анфіса Стефко-Букреєва,

фото автора

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!