Дніпро може стати форпостом української драматургії (Фото)

Із 3 до 7 червня на фестивалі «Дніпро. Театр. UA -2019», який підтримали облдержадміністрація та програма «Культурна столиця», 13 театрів із Дніпра, Запоріжжя, Сєвєродонецька, Києва, Львова, Коломиї, Херсона показали 17 вистав, створених за творами вітчизняних авторів.

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

«ТРЕБА ДБАТИ ПРО СВОЄ»

«Сьогодні драматурги пишуть на актуальні теми, але їх не ставлять. Театральні режисери створюють постановки, але мало які з них про те, що хвилює нас, українців, саме сього­дні. А все тому, що драматурги і режисери не можуть знайти шлях один до одного. От мені і захотілося їх просто перезнайомити», – така ідея спонукала Ольгу Волошину, директорку дніпровського «Телетеатру», організувати фестиваль української драматургії, де театри показували б вистави за сучасними п’єсами та осучасненою класикою, а автори знайомилися б із постановниками та керівниками театрів, що, зрештою, призвело б до збільшення спектаклів за вітчизняним матеріалом, бо, як говорить Волошина: «Українці мають дбати про своє».

Саме так чинять усі розвинені держави. За даними представників Центру театрального мистецтва ім. Леся Курбаса, які брали участь у цьогорічному фестивалі, в європейських країнах дві третини постановок створено на національному матеріалі, в США 80% вистав – це сучасна американська драма, а ось українські режисери беруться за вітчизняні п’єси украй рідко. І це тоді, коли  українська драма у розквіті, як сказала драматургиня Неда Неждана: сучасні автори пишуть багато і на різні теми.

ТЕМАТИЧНА ПАЛІТРА

Вистави ІІІ фестивалю «Дніпро. Театр. UA» також засвідчили тематичне та жанрове розмаїття сучасної української драми. Протягом 5 днів на сценах філармонії, Молодіжного театру, «Телетеатру» та театру ім. Шевченка дніпряни побачили водевіль, мюзикл, ліричну драму, сатиричну комедію, комічне фентезі, історико-біографічні, символічні та гостро-соціальні постановки.

Зокрема, Луган­ський український музично-драматичний театр (який із 2014 року базується у Сєвєродонецьку) показав фантазію про Лесю Українку «І все-таки я тебе зраджу»; Львівський драмтеатр ім. Заньковецької у моновиставі «Тринадцята жінка» подав своє бачення акторки Марлен Дітрих, а коломийський театр «Соломія» привіз моно­драму «Квітка ностальгії» про співачку Квітку Цисик.

Моно-бомба «Отвєтка@ua» Запорізького муніципального теат­ру-лабораторії «VIE» теж присвячена відомій особистості, але нашому сучаснику – оперному співакові Василю Сліпаку, котрий загинув у зоні АТО від пострілу снайпера. Це вигадана історія дівчини, з якою у співака незадовго до смерті виникли стосунки і котра важко переживає його загибель. Дівчину запрошує на весілля ліпша подруга дитинства, що мешкає у Росії і не розуміє, чому українка не може до неї приїхати; героїня «Отвєтки» пояснює подрузі, чому після нападу Росії на Україну поїздки до країни-агресора без крайніх потреб неприйнятні.

Завдяки фестивалю «Дніпро. Театр. UA» дніпровські глядачі змогли самі переконатися, що акторка Анна Миронова за гру у цій виставі заслужено здобула нагороду за кращу жіночу роль цьогорічного фестивалю-конкурсу «Січеславна».

Однією з родзинок фестивалю стала інсценізація п’яти оповідань Григора Тютюнника – «Холодна м’ята» київського Українського малого драматичного театру, що здобула в 2018 році національну премію «Київська пектораль» за кращий режисерський дебют. Постановниця Ганна Огій (у дівоцтві Топчій) народилася в місті Апостолове Дніпропетровської області й навчалася у Дніпропет­ровському театрально-художньому коледжі. Саме викладач коледжу Пилип Переяславець відкрив їй Тютюнника, говорить Ганна: «Хоча я зразу його не зрозуміла, а потім закохалася і ще з коледжу виношувала ідею постановки за цим автором. Взагалі за Тютюнником в Україні немає жодної постановки, хоча це геніальний новеліст».

Драматург Олег Миколайчук-Низовець, котрий відвідав усі три фестивалі «Дніпро. Театр. UA», зазначає, що зараз це єдиний в Україні фестиваль саме сучасної вітчизняної драматургії. Якщо він і надалі розвиватиметься у цьому напрямку і поширюватиме свою програму (до показу вистав додадуться читання п’єс, видання антологій), то Дніпро цілком може стати форпостом сучасної української драматургії.

НАТАЛІЯ РЕКУНЕНКО,

ФОТО АВТОРА

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!