У Дніпрі маркуватимуть продукти по-новому
6 серпня 2019 року набрав чинності Закон України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». Новий документ зобов’язує виробників робити написи на упаковках читабельними, достовірними та зрозумілими для покупців. Детальніше з новими правилами маркування розбиралися «Вісті Придніпров’я».
Ключові зміни
Основний принцип закону – інформація про харчовий продукт не повинна надавати неправдиві дані споживачеві. Отже, серед нових правил маркування такі:
– шрифт має бути чіткий, розбірливий і контрастний. Висота малих літер в описі продукту не повинна складати менш ніж 1,2 міліметра. Якщо ж тара дуже маленька (менш як 80 квадратних сантиметрів) – 0,9 міліметра. Крім того, жодних картинок або інших графічних елементів, які заважають читати, не повинно бути. Уся інформація – винятково українською мовою. Допускаються надписи іншими мовами, але це робиться лише за бажанням оператора ринку;
– виробники більше не зможуть приписувати властивості або наслідки споживання продукту, яких він насправді не має. Тобто, написи «цей батончик зарядить енергією на весь день» або «чай позбавить від безсоння» відтепер недопустимі;
– виробники також не зможуть вводити в оману споживачів «за допомогою зовнішнього вигляду продукту, опису або графічних зображень про наявність у харчовому продукті певного компонента», якщо його там немає. Зокрема, відомо, що крабові палички насправді не містять м’яса краба. Це оброблене м’ясо риби. Дехто ж із виробників малює на упаковках продукту крабів, що може обманювати людей. Або, наприклад, продаються тістечка в пачці з намальованими на ній вишнями, але в їхньому складі ягоди немає, проте є штучні добавки з відповідним ароматом. Відтепер це заборонено;
– особлива увага – на алергени. Інгредієнти-алергени повинні бути виділені окремо шрифтом або іншим кольором. Тобто, якщо у вас алергія на арахіс, соєві чи молоко – одразу зрозумієте, чи варто купувати продукт;
– у разі купівлі заморожених продуктів, укритих крижаною глазур’ю, буде вказуватися інформація про загальну кількість продукту та кількість крижаної глазурі;
– зміниться і маркування термінів придатності. Зокрема, з’явиться маркування «Краще спожити до…». Це означатиме, що продукти, наприклад – кава, ковбаса або сир – за правильного зберігання ще можуть бути вжиті без шкоди для здоров’я після цієї дати. А продукти, які зберігаються ще довше, як-от – цукор, сіль, міцний алкоголь або жувальна гумка – можуть взагалі бути без терміну придатності. Це вирішує виробник.
Обов’язкова інформація
Крім вищезгаданого, на харчових продуктах обов’язково має бути вказана така інформація:
- Назва харчового продукту (офіційна назва, встановлена нормативноправовим актом або національним стандартом). Якщо такої немає – то звична назва (та, яка зрозуміла споживачу без додаткових роз’яснень). Якщо і звичної назви немає – застосовується описова назва харчового продукту.
- Фізичний стан харчового продукту – продукт сублімованої сушки, швидкозаморожений, концентрований, копчений, порошкоподібний, рідкий тощо. Тобто така інформація має супроводжувати назву харчового продукту Наприклад: Ковбаса сирокопчена.
- Кількість харчового продукту в установлених одиницях вимірювання.
- Перелік/кількість інгредієнтів. Містить усі інгредієнти харчового продукту, які вказуються за порядком зменшення їхньої масової частки.
- Позначка «з ГМО», якщо частка ГМО перевищує 0,9%. «Без ГМО», за підтвердження відсутності ГМО.
- Умови зберігання/використання. Для харчових продуктів, які потребують спеціальних умов зберігання та/або умов використання; після відкриття упаковки.
- Відповідальний за інформацію про харчовий продукт. Назва оператора ринку харчових продуктів.
- Поживна цінність. Містить інформацію про енергетичну цінність, вміст жирів, насичених жирів, вуглеводів, цукрів, білків та солі.
- Країна походження або місце походження продукту.
Якщо упаковка товару має менш ніж 10 кв см, обов’язково зазначати лише назву продукту, алергени, кількість, мінімальний термін придатності. Інше – на запит споживача.
Виробникам відведено три роки, щоб перейти на нові стандарти інформування покупців.
Микола Мороз, генеральний директор Директорату безпечності та якості харчової продукції:
– Прийняття Закону є великим кроком на шляху виконання Україною зобов’язань у сфері санітарних та фітосанітарних заходів у рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Споживач повинен отримати максимально достовірну інформацію про харчовий продукт та мати змогу здійснити свідомий вибір. Водночас, Законом України встановлено перелік обов’язкової для надання інформації про харчові продукти, а також вимоги до розміщення та представлення таких даних.
Олена Василівна, пенсіонерка, м. Дніпро:
– Сьогодні якість харчових продуктів просто жахлива. Я, як відповідальний споживач, завжди уважно читаю етикетку перед тим, як щось купити в магазині. Проте зазвичай інформація, що там міститься, є неправдивою. Відтепер маю надію, що ситуація покращиться і ми купуватимемо якісні продукти, а найголовніше – знатимемо, за що саме віддаємо гроші.
Ярослава Хлєбникова, фото pixabay