Театр ляльок у Дніпрі – місце, де ніколи не обманюють

Лялька – це не лише іграшка. Є люди, котрі люблять ляльок і віддали їм своє життя. Такими людьми є митці Дніпровського міського театру ляльок. «Вісті Придніпров’я» зазирнули в закулісне життя театру, дізналися про дорослі проблеми дитячого мистецтва та про те, як бабусі дають поради іменитим майстрам. Розкрив усі ці секрети директор закладу Валентин Фетісов.

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

 

Як усе починалося…

21 березня лялькарі відзначили своє професійне свято. Але лялькарство складно назвати професією. Будь-який фах ми здобуваємо, а ось лялькарями, напевно, народжуються.

Світ дитинства – особливий. І працювати з дітьми завжди складніше через одну просту причину – їх не обдуриш. Дорослий глядач вихований, він подякує, поаплодує й піде додому. Дитина ж не приховує емоції. «Актори тут мають величезну відповідальність. Вони знають, як маніпулювати дитячою психікою. І від того, в яке русло спрямують свої знання, багато що залежить. За допомогою звичайної ляльки можна показати, що добре, а що погано, що є правильно, а що не зовсім так», – розповідає Валентин Васильович.

Навіть під час Другої світової війни лялькарі мали бронь, їх не призивали на фронт. Були театральні бригади, які їздили у дитячі будинки. Влада розуміла, що актори роблять у тилу не менш важливу справу. Сьогодні існують різні театри: оперний, театр одного актора, в  Гонконзі навіть створено театр роботів. Був період, коли лялькарів готували по 15-20 років, а зараз навчальний заклад за три роки випускає «спеціаліста», який узагалі не знає, що робити і куди бігти.

Театр ляльок у Дніпрі має свої традиції. Він був заснований у 1939 році та радував не одне покоління глядачів. Тоді заклад знаходився у центрі міста, на вулиці Москов­ській (нині Володимира Мономаха). Згодом його закрили і заснували молодіжний театр, який показував Тюговські та лялькові вистави. Це, на думку нашого співрозмовника, був абсурд, коли старий дядя грає грибочок або щось подібне. Чимало митців були не згодні з цією ситуацією і пішли з театру. І ось у 2001 році у Дніпрі з’явився новий міський Театр ляльок. А 21 березня 2005 року, на Міжнародний день лялькарів, театр знайшов своє помешкання: з’явилося власне приміщення, зал і сцена. Був він відкритий на житловому масиві Перемога. Здавалося б, чому там, а не в центрі міста? Справа в тому, що на той час у спальних районах Дніпра багато приміщень пустували, дитячі садочки продавалися. Тому було заплановано відкрити 3-5 лялькових майданчиків у різних районах. На жаль, облаштували лише один. Та, як кажуть, –  зробили на совість. «З часом ми відтворили справжній європейський театр ляльок на 50 місць. Зі складною сценою, специфічною системою освітлення та серйозними комп’ютерними програмами. Ми досягли бажаного – сього­дні до нашого театру їдуть люди зі всіх куточків Дніпра. І це не може не тішити», –  розповідає Валентин Фетісов.

Віддані справі

Батьки останнім часом дуже змінилися. Вони розуміють: дитина має жити не МакДональдзом єдиним. Треба її чимось зацікавити, щоб вона вийшла звідси трішки іншою. Але спочатку потрібно достукатися до батьків, діти ж самі не вирішують: хочуть вони піти до театру чи ні. Тут мами й татусі приймають рішення за них. Але коли дорослі бачать результати, вони йдуть до театру знову, знову й знову.

За довгі роки утворився кістяк театру. Є люди, які приходять і через певний час лишають заклад. А є ті, хто віддані цій справі. Було б усе добре в житті колективу, якби не тривожні тенденції. Може так статися, що в місті скоротять фінансування даної установи на 2019 рік. «У театрі, як і в житті, бувають нелегкі часи. На жаль, не всі розуміють відомий вислів: якщо ми не будемо фінансувати театр ляльок – ми будемо фінансувати тюрми. Кожен наш працівник – професіонал, він знайде собі місце. Але творчий колектив буде втрачено назавжди», – зазначає директор театру.

Сьогодні репертуар театру нараховує 29 вистав. «Створення однієї вистави триває близько 9 місяців – це як народження дитини. Крім постановки, створюються декорації, ляльки, підбирається освітлення, композитор пише музику… Потім усе це зводиться в єдине ціле, відшліфовується майстерність за 2-3 місяці на репетиціях. Наша робота – фізично складна. Ми виходили на пенсію раніше, адже робота актора лялькового театру – це випалені очі від освітлення, це сколіоз, проблеми з хребтом. Ми не печемо вистави,  як пиріжки, не повторюємо сюжети», – продовжує свою розповідь Валентин Васильович.

Курйози і люди

Сьогодні у театрі працюють 23 особи, й лише 9 із них – актори. Всіх цих людей можна назвати диваками, адже роблять вони надзвичайно цікаву, а інколи й неможливу справу – їхні ляльки літають, одягаються, сміються і плачуть.

Є тут і унікальна особистість, майстер зі світовим ім’ям – Віктор Миронович Нікітін. Саме він є автором 90 відсотків ляльок та декорацій. За словами директора театру, це геній, якому все дозволено. Як він «народжує» ляльку – нікому невідомо. Та й деякі речі для створення декорацій купити неможливо, їх можна тільки знайти…. Інколи навіть на смітнику.

«У театрі траплялося багато кумедних ситуацій. Наприклад, у виставі «Чебурашка» головний герой знаходиться в полоні у розбійників, сидить у сітці. Діти приносили харчі для Чебурашки, я їх приносив у гримерку, актори із задоволенням це їли, і просили передати дітям, що Чебурашка дуже задоволений цими «гостинцям». Малюки на виставах не контролюють свої емоції, вони кидаються взуттям, інколи й говорять нецензурно», – розповідає Валентин Васильович.

Привносять особливу нотку в діяльність театру люди, які знають усе… Це бабусі. Вони приводять онуків до театру, дають поради акторам, розповідають, якою має бути температура у приміщенні… Ось так і живе Театр ляльок у Дніпрі. Сподіваємося, його актори вражатимуть нас своїм мистецтвом іще багато-багато років.

Тетяна Сіденко,

фото з архіву театру

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!