Бензин дорожчатиме: із першого липня повернулися податки на пальне

На початку повномасштабної війни український парламент майже повністю скасував акциз на пальне. До вторгнення рф він перебував на рівні 20%, у березні 2022-го його знизили до 7%. Із 1 липня Верховна Рада повернула митний акциз та ПДВ на пальне у повному обсязі, що вже призвело до подорожчання бензину на заправках. Чи справді такий крок держави є необхідним та на скільки можуть зрости ціни на АЗС – розбирались у Центрі громадського моніторингу та контролю.

На думку законодавців, тоді скасування акцизів було необхідним кроком, щоб стабілізувати ситуацію на ринку, стримати різке підвищення цін та стимулювати ввезення пального з Європи. Оскільки Україна відмовилась імпортувати нафтопродукти від найбільшого постачальника – Білорусі, звідки надходило близько 70% усього обсягу. Ускладнювало ситуацію і подорожчання нафти на світовому ринку до рекордних із 2008 року 140 дол. за барель. Уже у вересні минулого року податки на пальне частково підвищили.

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

ПОДАТКИ ПОВЕРТАЮТЬСЯ

Під час воєнного стану усі податки, які сплачують громадяни та бізнес, витрачають на фінансування Збройних сил, пояснив в ефірі 24 каналу інвестиційний банкір Сергій Фурса. На його думку, повернення акцизу на пальне під час війни є правильним кроком, який дасть змогу поповнити державну скарбницю.

«Податкові пільги є в принципі помилковим рішенням під час війни. Зважаючи на те, що всі податки, які сплачують українці, спрямовують на фінансування армії. Тому тут ми повертаємося до нормальності – ситуація, яка була до початку війни», – відзначив Фурса.

Вочевидь, трейдери, які поставляють нафтопродукти переважно із Європи, аби не зазнати збитків та уникнути дефіциту пального, будуть змушені підвищити ціни. Утім різкого зростання вартості пального з 1 липня очікувати не варто, вважає енергетичний експерт Геннадій Рябцев. Крім того, воно не буде одночасним й однаковим для всіх мереж АЗС. Усе через різні ланцюжки поставок та цінові політики мереж. Подекуди літр бензину на різних АЗС може відрізнятись за ціною на декілька гривень.

«Тому в одних мережах може бути і 10 гривень подорожчання бензину, а в інших – 15 гривень. Звісно ж, усе перекладається на кінцевого споживача. У нас немає альтруїстів, які будуть із власної кишені платити більше податків. Це буде перекладено на роздрібну ціну», – пояснює експерт.

НА СКІЛЬКИ ЗРОСТУТЬ ЦІНИ

Акциз на бензин із 1 липня має зрости більш як удвічі. Зі 100 євро за 1000 літрів до 213 євро. На дизель – зі 100 євро до 140, на скраплений газ податок не зміниться.

За прогнозом директора консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, бензин здорожчає в середньому на 11 гривень за літр (станом на 19 червня середня ціна бензину А-95 складала 47,54 грн, А-92 – 48,8 грн/літр), дизель – на 7 гривень (середня ціна 19 червня – 43, 27 грн/літр), автогаз – на 3 грн (19 червня ­коштував 21,91 грн).

НАСЛІДКИ

Проте і негативних наслідків такого рішення вистачає – від подорожчання послуг та товарів до повернення паливного бізнесу в тінь. Але передусім від цього постраждають українські аграрії, які вже почали збір урожаю.

«Нічого гарного це не дає, тому що збільшення податкового тиску водночас призводить до інтенсифікації та є каталізатором різноманітних схем ухилення від сплати податків», – каже Леонід Косянчук, експерт ринку нафтопродуктів.

Дороге пальне неодмінно позначиться на ціні продовольства, логістиці, пасажирських перевезеннях тощо. Експерти зауважують, що рух цінників на заправках буде повільним, щоб не шокувати українців.

ПІДГОТУВАЛА НАТАЛІЯ КОВАЛЬЧУК

фото із відкритих джерел

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!