Олександр Васильєв: «Сьогодні важливим є попередження фінансових порушень»
Начальник Східного офісу Держаудитслужби Олександр Васильєв розповів «Вістям Придніпров’я» про шлях оновлення служби, підходи у роботі та співпрацю з громадянами.
– Олександре Володимировичу, нелегкий шлях оновлення Вашої служби вже пройдено, чи запланованого вдалось досягти?
– Дійсно, впродовж року тривав складний, але необхідний процес реформування служби. Після прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №266 утворено юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної аудиторської служби України, серед яких Східний офіс Держаудитслужби, який реалізує державний фінансовий контроль на території 4-х областей.
У складі Східного офісу Держаудитслужби утворено структурні підрозділи – управління в Донецькій, Запорізькій та Кіровоградській областях, які здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням.
На сьогодні відповідно до Положення про Державну аудиторську службу України ми отримали всі повноваження, які мала Держфінінспекція щодо проведення ревізій, розширивши їх елементами аудиту.
Актуальним залишається кадрове питання – вкрай необхідним сьогодні є заповнення вакантних посад кваліфікованими досвідченими спеціалістами. Останній конкурс у грудні є тому підтвердженням – до нас йдуть фахівці. До речі, конкурс проходить відтепер у 2 тури: 1 день – претенденти на посади відповідають на питання в онлайн-режимі, відразу маючи результат, 2 день – розв’язують ситуаційні завдання, проходять співбесіду. Дізнатись про перелік вакантних посад, вимоги до претендентів, необхідні документи ви можете на офіційному веб-сайті Державної аудиторської служби України. Користуючись нагодою, запрошуємо фахівців з економічною освітою спробувати свої сили під час наступного конкурсу орієнтовно у січні.
Окремо додам, на шляху реформування відчутна підтримка й місцевої влади. Так, завдяки субвенції з міського бюджету вже в цьому році вдалось суттєво оновити матеріально-технічну базу Служби.
Сподіваємось, це не межа, та робота за будь-яких умов матиме результати.
– З оновленням Служби чи кардинально змінились й підходи в роботі? Що сьогодні є пріоритетним напрямком вашої діяльності?
– Дійсно, з метою підвищення ефективності державного фінансового контролю в роботі ревізора змінилися акценти, відбувся поступовий перехід до проведення більшої частини контрольних заходів саме у вигляді аудиту. Сьогодні важливим є не просто констатація виявлених фінансових порушень, а їх попередження. Саме аудит як форма контролю дає змогу виявити порушення, проаналізувати причини їх виникнення та надати пропозиції щодо запобігання в подальшому.
Відтепер державні фінансові аудити складатимуть 50% (замість 4%) від загального обсягу перевірок. Кількість ревізій пропорційно до аудитів зменшиться більш як удвічі до 40%, суть їх полягатиме у дослідженні значних фактів шахрайства та ризикових операцій, решта 10% залишається для перевірок та моніторингу закупівель за державні кошти.
Тобто в основі реформування служби покладено 2 основні напрями, які передбачають:
- посилення функції державного фінансового аудиту, підвищення його дієвості як інструменту для здійснення ефективного фінансового управління і контролю, оцінки законного, ефективного, результативного і раціонального управління і використання державних ресурсів.
- кардинальне реформування функції інспектування, підвищення його дієвості як інструменту виявлення і документування порушень з ознаками шахрайства;
Аудит сьогодні поділяється на 4 види: виконання місцевих бюджетів, окремих господарських операцій, виконання бюджетних програм, діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки. Кожен з цих видів має свою мету і завдання дослідження. Крім того, аудит може здійснюватись у формі попереднього, поточного та ретроспективного контролю.
Отже, вважаю на цей час пріоритети визначено, державний фінансовий контроль стає інструментом насамперед відвернення порушень та оцінки діяльності підприємств.
– Цей рік реформування видався нелегким, та все ж поділіться результатами роботи в цілому.
– Так, паралельно з реорганізацією служби від початку поточного року, вважаю, спрацювали на належному рівні. Так, на території Дніпропетровської області ми перевірили 111 підприємств, установ, організацій, з яких в діяльності 101 встановили порушення фінансово-господарського, бюджетного або тендерного законодавства.
Наслідком допущених порушень стали втрати фінансових та матеріальних ресурсів на суму майже 68 млн грн. Важливо, що з цієї суми вже відшкодовано 36 млн грн.
За результатами 4-х державних фінансових аудитів діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки встановлено порушень на суму 16,8 млн грн, із них недоотримано доходів – 3,3 млн грн, неефективне використання коштів на суму 10,2 млн грн, незаконне використання коштів, що призвело або може призвести до втрат, на суму 3,3 тис. грн. Крім того, резерви надходжень суб’єктів господарювання склали 18,2 млн грн.
За результатами вказаних аудитів надано 58 рекомендації, враховано – 39.
Маємо напрацювання і за результатами поточного контролю. Під час державного фінансового аудиту окремих господарських операцій (операційного аудиту) Дніпропетровської дирекції УДППЗ «Укрпошта» завдяки аудиторам заощаджено понад 4 млн грн державних ресурсів. Так, об’єкт контролю від початку року відмінив торги та розірвав договори на загальну суму 3,2 млн грн, не здійснив зайвих та непродуктивних витрат на мільйон гривень.
За результатами аналізу публічних закупівель протягом 11 місяців ц.р. ми попередили порушень на загальну суму 551 млн грн. З них відмінено торги на суму 493 млн грн та розірвано договорів на майже 58 млн грн.
На виконання Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» до Держфінінспекції України направлено 7 інформацій про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, на суму понад 105 млн грн.
– На Ваш погляд, перевірки яких державних підприємств були найбільш масштабними?
-На цей час, виконуючи централізоване завдання Держаудитслужби України, на стадії завершення перевірка фінансово-господарської діяльності ДП «Дніпропетровський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» та його філій.
Крім того, за окремим дорученням Міністерства фінансів України та Держаудитслужби України тривають контрольні заходи в органах соціального захисту населення Дніпропетровської області, де ми перевіряємо використані у 2014-2016 роках бюджетні кошти на компенсацію підприємствам середнього заробітку працівників, призваних на військову службу, надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, виплати всіх видів соціальної допомоги, пільг, субсидій тощо.
На цей час досліджуємо факти можливих порушень за допомогою інформації Мінфіну про результати здійснення верифікації – звірки реєстрів та списків, що перебувають у розпорядженні кількох міністерств і відомств.
Загальний обсяг виявлених збитків попередньо сягнув суми понад 4,3 млн грн. Остаточні результати ще попереду.
-Наскільки активно працюєте з громадянами?
– Передусім хочу подякувати громадянам за їхню активну суспільну позицію в питанні збереження та ефективного використання бюджетних коштів та майна. Від початку ц.р. на нашу адресу надійшло 88 таких звернень від громадян та організацій. Всі вони відпрацьовані, прийняті відповідні рішення, надані відповіді, заплановані перевірки.
Нагадаю, у нас функціонує телефон довіри – (0562) 322159. Жителі Дніпропетровської області можуть звертатись усно й письмово за інформаційною допомогою, юридичною консультацією в межах нашої компетенції, зі скаргами та пропозиціями, а також інформувати про можливі факти незаконного витрачання бюджетних коштів, надавати копії документів на підтвердження тощо.
Впевнений, що така плідна співпраця тільки посилить ефективність нашої роботи.


