Що можна знайти у криворізьких кар’єрах?

На всю Україну відома велич Криворізького залізорудного басейну. За радянських часів у Кривому Розі добували близько 50% всесоюзної руди. Та мало хто знає, що у кар’єрах можна знайти не тільки руду, а й напівкоштовне каміння: сапфіри, авантюрин, джеспіліт, тигрове око та інші.

«Геноцид» каміння

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

Для колекціонерів та майстрів по каменю – це просто знахідка. На жаль, масовим добуванням та обробкою ніхто не займається, аргументуючи, що це нерентабельно. Після проведення гірничих робіт на певній території її потрібно рекультивувати, тобто відновити для подальшого використання.  Це стосується і криворізьких кар’єрів. На жаль, усе каміння при цьому втрачається. Наприклад, при рекультивації Глеєватського кар’єру поховали величезну кількість тигрового, котячого та зміїного ока. Для криворізьких колекціонерів це було справжнім горем.

Була ­майстерня

Кирило Коньков займається пошуком та обробленням каміння вже багато років. За словами спеціаліста, видобування його у Кривому Розі поки що залишається неможливим. Адже доходи від цього не можна й порівнювати із залізорудною промисловіс­тю. Для подібної діяльності потрібно споруджувати спеціальне підприємство, а це – кошти на будівництво, закупівля нової техніки та оплата робочої сили. Враховуючи, що українського ринку каміння сьогодні не існує, це нерентабельно. Хоча за радянських часів при Центральному  гірничозбагачувальному комбінаті була майстерня, яка обробляла напів­коштовне каміння з кар’єру для потреб підприємства (наприклад, виготовляли шахові
дошки).

Потрібен піар

Кирило Коньков вважає, що одна з причин нерентабельності даної справи – низька вартість криворі­зького каміння. Незважаючи на унікальність і красу, воно не конкурентне на світовому ринку, а власного Україна не має. Вся проблема – у відсутності реклами, піару.

«В нашої країни просто немає досвіду торгівлі. За виглядом наш джеспіліт нічим не поступається іноземному дорогоцінному камінню. Наприклад, грам тигрового ока коштує приблизно 1 долар. За правильної реклами його ціна могла б зрости приблизно вдесятеро», – коментує знавець.

Китайські сувеніри

Фінансова криза охопила й галузь обробки каміння. Тому любителів сапфірів, авантюринів, тигрового ока за останні роки значно поменшало.

Проте сувенірна продукція на морях усе ж продається. Щоправда, у 80-90% випадків – це імпорт із Китаю та Індії. В цих країнах налагоджене виробництво сувенірів, і їхня собівартість досить низька. Україна, маючи власну сировину, імпортує «презенти» та біжутерію.

Марія Матяж

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *