У музеї Дніпра відбулася незвичайна виставка (фото)
У дніпровському музеї «Літературне Придніпров’я» 22 травня відбулася незвичайна виставка під назвою «Острови». Вона присвячена Японії, різноманітності стилів цієї країни, в тому числі у графіці, гончарному мистецтві, каліграфії.
Протягом десяти тисячоліть Японія ретельно зберігала традиційні секрети, які стосувалися багатьох аспектів життя людини: музики, медицини, та, звісно ж, мистецтва. Тому японська мудрість буквально насичена любов’ю до природи, обережністю до тендітних речей та цінуванню душевної рівноваги.
Автори виставки: Юрій Бродський, Павло Фрайман, Ілона Дизайн, Всеволод Шарко, та Михайло Товстоус.
Павел Фрайман та Михайло Товстоус – майстри кераміки, які мають власну майстерню. Юрій Бродський – засновник Дніпровської школи фотографії. Він був учасником багатьох виставок по всьому світу. Всеволод Шарко та Ілона Дизайн – автори арт-проекту Kodama Project (япон. – дух дерева), в який входить серія картин-учасників виставок Artefactum (Дніпро, 2019 р.) й ToBe & ToSee (Львів, 2020 р.).
На виставці були представлені графічні роботи та малюнки у стилі ассамбляж (різновид колажу) на японську тематику, а також різноманітні керамічні вироби у захоплюючому стилі країни висхідного сонця.
Чому «Острови»? На це питання “Вістям Придніпров’я” відповіла Ілона Дизайн, одна з авторів та куратор виставки: «Це – японські острови, люди-острови, і навіть внутрішні острови. Якщо сприймати світ як відкрите море, в якому ти подорожуєш по життю, то іноді ти стикаєшся з кимось під час свого плавання. Ти можеш проплисти мимо, не дізнавшись нічого про нього. А можеш висадитися на острів, поговорити і ця людина виявиться прекрасним всередині. Іноді острів може бути твоєю захистом, і навіть – порятунком».
«У цієї виставки довга передісторія, – розповідає Ілона. – У листопаді 2018 року ми з сім’єю були в Японії. Ми з Всеволодом Шарко повернулися звідти під великим враженням. Всеволод малював свої враження про Японію на серветках: елементи японської культури, які здалися йому найбільш яскравими. Потім наші роботи ми показали своїм друзям на Facebook. Ті сказали – «Треба продовжувати!». Ми почали робити проект Kodama Project і ця виставка – частина цього проекту. На мою думку, ця назва – Дух Дерева – якнайкраще відображає дух самої Японії, їх погляд на світ та повсякденну реальність. Ми не копіюємо японців. Ми показуємо своє бачення і свої відчуття цієї дивовижної країни».
Куратор виставки також розповіла, що вона і Всеволод Шарко дуже люблять японську кераміку. Ця кераміка – дуже незвичайна за своєю формою та за способом її створення. «Так вийшло, що ми як раз знали одного майстра – Павла Фраймана. У нього дуже багатий керамічний досвід та стилістика настільки близька до японської, що ми з Всеволодом не знаємо кращих робіт, ніж у Павла та його учня Михайла». До того ж, ще збіглося те, що спільний друг Всеволода та Ілони, Юрій Бродський, робить серію каліграфічних робіт «Ієрогліфи». Так ці п’ятеро «японців» і зібралися разом на цій виставці. Головна ідея японської культури, яку ми хотіли показати, – це уважне ставлення до деталей. Японці дуже скрупульозні, продумані та організовані. Це – філософія спостереження і повільного життя. Мені це близько. Коли ми приїхали до Японії, то відчули себе як вдома», – сказала Ілона Дизайн.
Для Михайла Товстоуса головна ідея цієї виставки – познайомити людей з естетикою Японії, її філософією через свої роботи.
“Мені дуже близька японська філософія, оскільки я вважаю, що вони пішли куди далі в своєму розумінні природи речей, – каже Михайло. – У кераміці японці цінують те, як час позначається на речах. Наприклад, є така техніка реставрації керамічних виробів – «Кінцугі». Коли річ розбивається, її склеюють золотим або срібним розчином. Тобто цю річ не викидають, а дають їй право на життя. Вона стає більш цінною, тому що у неї є історія. І відповідно до японської традиції майстер не повинен приховувати глину, а навпаки – більше її показувати. Японці також можуть об’єднувати у сервізі різні кольори, матеріали і т.д. Але разом ця комбінація виглядає дуже гармонійно».
Роботи кожного з майстрів надзвичайно точно передають характер, спокій та прагнення до мудрості мешканців Японії. На виставці можна побачити, що ця врівноваженість – у кожному матеріалі, кожному погляді на картинах, у кожній рисочці…
Автор: Катерина Моторна