Унікальний чоловічий монастир Дніпропетровщини розкриває таємниці

Трохи більше кілометра від центру Новомосковська, в лісі, на півострові, який утворюють рукави Старого і Нового русел річки Самара, нас зустрічає найбільша козацька святиня – Самарський Пустинно-Миколаївський чоловічий монастир, що був центром православ’я й добродійності для запорозького козацтва. У старі часи за розпорядженням коша сюди поміщали січовиків із тяжкими пораненнями. На цих святих землях доживали останні дні сивочолі воїни.

Обитель на півострові

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

Ось перед нами за рогом шляху виринає козацька святиня. Вона нині містить у собі чотири храми: Свято-Миколаївський, трапезний – Антонія й Феодосія Києво-Печерських, Преображенський і підземний храм Кирика й Улити. Досить мальовничо вписуються тутешні будівлі в навколишній пейзаж. Захоплено фото­графуємо монастирські краєвиди. Запитуємо в гіда: «Коли ж був заснований монастир?» Отримуємо загадкову відповідь: «Про це існують легенди. За офіційними даними, монастир на початку XVII століття засновано якимось ченцем Паїсієм. Але щодо цього виникає ще багато питань…» Згодом гід пояснює: «Вже 1576 року в грамоті польсько-литовського короля Стефана Баторія згадується «місто Самарь з монастирем і перевозом».

Тож маємо вагомі підстави вважати, що монастир існував на цих землях не менш як сотню років до цього, а може, й раніше!? Отакої! Які ж, виявляється, старовинні тут місця! Не дивно, що одразу відчуваєш себе мандрівником у часі. Відвідуючи монастир, легко уявити образи гетьманів, козаків, ченців з минулого. Чимало відомих людей бували у цій коза­цькій обителі, робили значні внески для її прикрашання і розбудови. Серед імен, зазначених в архівних документах і описах церковного майна, вказані такі меценати, як-от: кошові отамани Іван Малашевич, Яким Ігнатович, Григорій Лантух, Пилип Федоров, Олексій Білецький, полковник Кирило Красовський; старшини – Премій Малий, Максим Косолап, Федор Золотар; диякон Іоан Ждановський; ієромонах Йосиф і багато інших. Але найвідомішим меценатом Самарського монастиря й поселень навкруги був священик Кирило Тарловський, ім’я якого пов’язано зі значними подіями у житті тогочасної Російської імперії.

«Дикий піп»

До речі, священик Кирило Тарлов­ський (1709 – 1784) в історії козацтва відомий як «дикий піп». Біографія цієї людини гідна пера романіста. Отцю Кирилу випала нагода обвінчати доньку першого російського імператора Петра I Єлизавету Петрівну з козацьким сином Олексою Розумом (майбутнім князем Олексієм Розумовським). Та коли на престол зійшла Катерина II, священику, який на той час користувався при дворі чималими почестями, – довелося тікати від гніву «шаленої імператриці». Якось запорозькі козаки наздогнали у Придніпровських степах брудну, ніби здичавілу, людину, нагодували й під час розмови раптом довідалися, що це – священик. Тоді запорожці запропонували Кирилу Тарловському очолити Самарську Січову Покровську церкву. Тож до самої смерті він опікувався Самарським Свято-Миколаївським Пустинним чоловічим монастирем. Стараннями «дикого попа» і колишніх запорозьких військових старшин у монастирі замість старого дерев’яного собору було закладено новий, кам’яний храм, до будівель добудовано ще споруди. Нині портрет священика Кирила, як засновника соборної церкви і благодійника, відбитий на меморіальній таблиці на монастирському будинку.

Привиди минулого

Кажуть, десь тут, під муром церковним і поховано отця Кирила. «За легендою, дух «дикого попа» ночами мандрує монас­тирем – таємниче розповідає нам гід.  – Він захищає святиню. От і привидів козацьких отаманів інколи бачать місцеві жителі на церковному цвинтарі». Щиро віримо у це! Бо ж монастир відіграв роль і козацької фортеці. Тут січовики проводили значну частину життя: монастир мав храм, шпиталь, дзвіницю й школу, укріплення з льохами і підземними ходами. Але коли у 1687 році поруч зі святинею було споруджено Богородицьке містечко, це занепокоїло запорожців, і вони відкрито висловили своє невдоволення князю Голіцину. Ченці Самарської обителі підтримали козаків, після чого російські війська оточили обитель, захопили багатьох монахів, піддали їх тортурам. У 1791 році монастир перетворили на «будинок Катеринославських архієреїв». Упродовж ХІХ ст. на місці старого комплексу з’явився новий архітектурний ансамбль. На території монастиря побудовано й дзвіницю заввишки 96 метрів (ця висота дорівнює висоті дзвіниці Києво-Печерської лаври).

Поневіряння долею

Та в 20-х роках минулого століття комуністи підірвали цю унікальну споруду, а на її місці звели водонапірну вежу, але вона теж не збереглася. Багато поневірянь зазнав монастир за часів Радянського Союзу. У 1929 році він був остаточно закритий і переданий під будинок інвалідів. Братію ж звідти виселили і розстріляли. Дзвіницю при монастирі підірвали, а головний храм обителі – Миколаївський собор з прибудовами – переобладнали під театральний зал. Інші храми на території монастиря прилаштували під гос­подарські будівлі, до храмових споруд додалися й зведення у стилі «сталінського ампіру». Згодом тут розмістився й будинок для одиноких старих металургів. А у 1960 році в монастирі облаштували ще й інтернат для психічно хворих дівчаток.

Від 1993 року прихід почали від­роджувати. Було прийнято рішення про створення жіночої обителі. З 12 березня 1998-го тут діє чоловічий Самарський Пустинно-Миколаївський монастир. Нині в храмі вже зведено дзвіницю, тож життя у монастирі триває. Особливе ж свято для храму – День святого Миколая, бо головний храм обителі – Свято-Миколаївський. Скільки прочан цього дня в обителі!.. Одне погано – не зустрінеш уже січовиків та гетьманів серед них. А як хочеться цього мандрівнику у часі!

Анфіса Букреєва,

фото автора

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!