Дніпро відвідав справжній маестро (Фото)
Справжній маестро, талановитий композитор та найшвидший піаніст у світі Любомир Мельник відвідав Дніпро у рамках Всеукраїнського музичного туру. Композитор та піаніст українського походження відомий як засновник «безперервної музики». Понад 30 років тому Любомир Мельник установив два світові рекорди Гіннеса. Дивовижним є те, що за секунду піаніст грає 19 нот кожною рукою, тоді як стандартом вважаються 14 нот за секунду. Як вдалося досягти такої гри та що означає для нього музика – про це та інше в ексклюзивному інтерв’ю для «Вістей».
Безперервна гра
– Пане Любомире, як Ви пов’язали своє життя з музикою?
– Вдома у нас було старе піаніно. Ще в дитинстві мама помічала, що я маю здібності грати на ньому. Я дуже полюбляв концерти Баха, Бетховена, Моцарта та Чайковського. До речі, мама була дуже музичною людиною, вона гарно співала. В юності я не був кращим студентом чи піаністом першого класу, просто шалено любив цей музичний інструмент і завжди доглядав за ним удома. Піаніно було для мене дивом, своєрідною дорогою до неба, Бога, як молитва… Тобто це не просто музика, а філософічна та дещо релігійна праця.
– Як Вам удалося досягти такого високого рівня гри на піаніно?
– Я не вчився цього спеціально. У молодості захоплювався бойовим мистецтвом тайцзі. І коли минув рік моїх занять за даним напрямом, я сів за піаніно і раптом відчув, що моє тіло змінилося. Руки були дуже м’якими. І тоді я зміг зіграти більш як 19 нот за секунду. Зазвичай піаністи в усьому світі не можуть грати швидше, ніж 14 нот за секунду кожною рукою. Це їхня фізична межа. Я грав «безперервну музику». Люди гадають, що це невелика різниця між піаністами. Однак ніхто не може виконати навіть 16, 17 та 18 нот за секунду. Можна подумати, що я граю трішки швидше від усіх, але це – величезна різниця.
Концерти надихають
– Ви даєте багато концертів у різних містах та країнах. Як Вам вдається у 70 років бути таким активним? Можливо, музика омолоджує?
– Музика дає мені силу, життя, здоров’я… Вона проходить крізь усе тіло. Техніка гри «безперервної музики» дуже нагадує бойове мистецтво тайцзі, про яке я уже говорив. Усе тіло стає здоровішим. Також я завжди відчуваю щось нове, і мої руки та тіло бачать ці речі. І це дає мені силу. Музика – голос піаніно, який має красу. Дана краса теж дає моїй душі силу жити і любити. Звичайно, давати концерти – важка праця. Дуже багато сил іноді забирає довга дорога. Але, незважаючи на це, то дуже гарне відчуття, коли на концертах я можу робити щось приємне для людей.
– Як готуєтесь та налаштовуєтесь перед виступами? Можливо, маєте певні традиції?
– Два роки тому мав (посміхається). Я робив кілька фізичних вправ, аби підготувати тіло перед виходом на сцену. Однак тепер здебільшого я просто не маю на це часу. Буває так, що в мене є тільки 3 хвилини перед концертом. Раніше, коли було чимало турів, я міг спокійно налаштуватися. Гадаю, мені не треба щоразу робити певні вправи, адже музика сама лунає під моїми руками.
Новий рівень
– Як Ви можете описати свій творчий шлях крізь роки?
– Майже все, що сталося зі мною, було випадковістю. Хтось мені подарував книжку, ноти, хтось – запропонував, аби я грав для зірки Франції та модерн-балерини Каролін Карлсон. Я не шукав її, а без неї ця музика не існувала б. Мої твори дуже пов’язані між собою, людьми, Богом… Це цілком чиста музика. От, наприклад, Тарас Шевченко – його «Заповіт» має силу не тільки через слова. Це сила та думка, що закладені у вірші.
У моїх творах також є думка. Я використовую піаніно, аби через красу передати певну думку.
– Як вважаєте, чому Ваш талант був недооцінений у молодості, а популярність прийшла набагато пізніше?
– Популярність справді прийшла дуже пізно. Я вважаю, що для того, аби люди мене впізнавали, я мав перейти на якийсь новий рівень у музиці та техніці гри. Можливо, я не мав такого рівня 30 років тому. А нині прийшов до того пункту, коли люди не хочуть вимикати мою музику. Вони слухають та відчувають, що вона чогось варта. Це пов’язано не тільки з моїми творами, але й з тим, як пальці можуть грати на піаніно. Щодо недооціненого таланту понад 40 років тому, ця проблема лежить не лише на моїх плечах. Коли я тільки починав грати, то у світі не було місця для моєї музики. Тоді було кілька композиторів, твори яких вважали кращими у світі, і нічого не могло бути важливішим, окрім їхніх творів. Тепер люди не знають, хто були ці композитори. Це так само, як нині люди ідуть на концерти електронної музики. Їм не вистачає сили, потужних басів. Понад 40 років тому, коли я влаштовував концерти, то найбільше на них приходило близько
15 осіб. А нині я дуже вдячний Богу за те, що моя музика все ж таки прийшла до світу і збирає повні зали.
Маргарита Сопільняк,
фото з особистого архіву Любомира Мельника