Колективна відповідальність: що робити, якщо відключили газ

У багатоквартирних будинках досить часто трапляється, що поряд із сумлінними платниками комунальних послуг мешкають ті, хто не має змоги або просто не хоче платити за воду, світло чи газ. Люди користуються тим, що, наприклад, газ чи опалення їм не можуть відключити, адже тоді компанії-постачальнику доведеться залишити без послуги весь будинок. Та іноді газовики йдуть на такий крок і тоді страждає увесь дім. Та чи законно це — розповіли юристи.

ЗВЕРНЕННЯ ТА СКАРГИ

За законодавст­вом, існує декілька причин, коли споживачам можуть відрізати газо­постачання. Всі ці причини названі у договорі між отримувачем послуг та постачальником палива. Такий договір має бути у кожного споживача. Серед найпоширеніших причин — борги.

«Постачальник має право відключити споживача від газопостачання, якщо той упродовж вказаного у договорі періоду не оплатив послуги. В такому разі газова компанія повинна надіслати повідомлення, де зазначена причина відключення, вручити його споживачу особисто в руки не раніше, ніж за 3 дні до «процедури». Якщо споживач не отримав такого повідомлення — то відключення незаконне. Колективної відповідальності за борги сусідів у нас немає. Якщо за борги однієї квартири відключили газ у всього будинку і при цьому у кожного є особистий договір із газопостачальною компанією — то такі дії незаконні», — говорить заступник начальника відділу право просвітництва та надання безоплатної правової допо­моги ДМЦ з надання вторинної правової допомоги Анастасія Юхименко.

Незаконні відключення оскаржуються у досудовому або судовому порядку. Вона зазначила, що в разі раптового відключення газу потрібно спочатку дізнатись причину, а потім за потреби скласти акт-претензію про неотримання послуг з газопостачання. Складати його потрібно у присутності представника компанії, що надає послуги. Якщо він не приходить — споживач та двоє його сусідів можуть самостійно скласти такий акт та надіслати його до постачальника замовним листом і чекати відповідь упродовж п’яти робочих днів. Якщо її немає і постачання газу так і не відновили — можна звернутись до НКРЕКП, а потім і до суду.

«Та зазвичай в нашому місті таких випадків не було. Все завершується, коли люди складають акт-претензію або звертаються до регулятора. Аби пройти всі ці «кола», потрібно до 15 робочих днів. Якщо ж споживач хоче стягти з компанії-постачальника гроші за недоотримання послуг, то потрібно подавати до суду», — зазначила Анастасія Юхименко.

ТРЕТІЙ ДЕНЬ

«Рік тому через борги сусідів у нас відключили газ. Сталося це раптово, без попередження. Про причину відключення ми дізнались, тільки зателефонувавши в службу. Газовики довго не йшли на контакт, але після звернення в НКРЕКП вони «отямились» і надали газ. Але включили його теж раптово, без попередження, без перевірок. Добре, що все обійшлося», — говорить мешканець одного з багатоквартирних будинків у Дніпрі Андрій Катеринин.

Якщо газ було відключено з аварійних причин, його «функціонування» газовики повинні відновити на третю добу після відключення. Коли цього не сталося — слід звертатись до постачальника з заявою та графіком, коли люди будуть вдома та зможуть пустити робітників до квартир, аби ті перевірили систему. Якщо газовики не прийшли — потрібно скаржитись в Антимонопольний комітет, а далі — йти до суду.

ТАМАРА БЄЛКІНА