Отримання житлової субсидії: ключові умови та нюанси
Житлова субсидія є державною соціальною допомогою для вразливих категорій осіб, і у процесі її отримання є свої правила та вимоги. Дізнаємося відповіді на питання, які допоможуть зібрати потрібні документи для отримання субсидії та визначити оптимальний спосіб їх подання. Цією інформацією з нами поділився начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Юрій Козак.
– Актуальне питання сьогодення: чи має право на житлову субсидію сім’я, яка винаймає будинок без укладання договору наймання (оренди)?
– Житлова субсидія може бути призначена одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані (не задекларовані) в житловому приміщенні, але фактично проживають у ньому, на підставі договору наймання.
Але, звертаю увагу, що без укладеного договору наймання (оренди) житла субсидія може бути призначена в разі, коли люди, які проживають у житловому приміщенні, що не є їхньою власністю, є внутрішньо переміщеними особами.
– Чи може особа, яка одноосібно виховує дитину віком 5 років та не працює понад пів року, отримати житлову субсидію?
– Так, така особа має право на отримання допомоги. Житлова субсидія призначається, якщо особа одноосібно виховує дитину віком до 6 років, незалежно від отримуваних / неотримуваних доходів. Для призначення житлової субсидії необхідно підтвердити факт одноосібного виховання дитини до 6 років будь-яким із таких документів:
• витяг про внесення відомостей про батька згідно зі статтею 135 Сімейного кодексу України;
• свідоцтво або рішення суду про розірвання шлюбу.
– Розкажіть, будь ласка, детальніше: хто належить до осіб, які самі виховують дітей до шести років або дітей з інвалідністю, під час визначення права на призначення житлової субсидії?
– До таких осіб належать:
• один із батьків, якщо він (вона) є вдівцем (вдовою) або розлучений (розлучена) та не отримує аліменти;
• один із батьків, якщо другий вважається безвісти відсутнім за рішенням суду або має правовий статус особи, зниклої безвісти;
• один із батьків, якщо другий за рішенням суду позбавлений батьківських прав та не сплачує аліменти;
• один із батьків, якщо другий визнаний недієздатною особою;
• одинока матір / батько (у свідоцтві про народження дитини не зазначено батька / матір або дані про батька / матір вказані зі слів матері / батька);
• один із батьків, рішенням суду якому / якій установлено факт самостійного виховання дитини / дітей;
• одинокий опікун.
Звертаю вашу увагу, що в зазначених випадках необхідні документи, що підтверджують належність до однієї із вищезазначених категорій та факт їхнього підтвердження в офіційних джерелах інформації.
– Чи може особа, яка зареєстрована за однією адресою, а фактично проживає за іншою, отримувати житлову субсидію за двома адресами одночасно?
– Ні. Житлова субсидія не може призначатися одночасно і за зареєстрованим місцем проживання особи, і за її задекларованим місцем проживання, і за місцем її фактичного проживання.
– А якщо особа сплачує добровільний пенсійний внесок, чи має вона право на житлову субсидію?
– Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, допомога призначається, якщо особа сплатила (або сплатили за неї, зокрема й добровільно) єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому, ніж мінімальний, упродовж кварталу, що передує кварталу перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії або перед місяцем, у якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина. Але це неодноразова сплата.
Тобто, якщо упродовж періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, людина сплачувала добровільний внесок у сумі, не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (з 1 січня 2024 року – 1 562 грн, а з 1 квітня 2024 року – 1 760 грн на місяць) – вона має право на призначення житлової субсидії.
– Які існують способи подання заяви на житлову субсидію і чи можна це зробити онлайн?
– Щодо способів подання заяви передбачено такі варіанти:
1. Особисто: звернутися до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України, незалежно від місця проживання, до Центру надання адміністративних послуг або до уповноваженої особи територіальної громади.
2. Дистанційно: через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, Єдиний портал державних послуг «Дія» або мобільний застосунок «Пенсійний фонд».
3. Також можна відправити заповнені документи поштою.
фото з відкритих джерел