Реформа державної допомоги дозволить витрачати бюджетні гроші ефективніше

Таку думку висловив Штефан Сабау, керівник експертної групи Проекту ЄС «Підтримка Антимонопольного комітету України у впровадженні правил державної допомоги» з Румунії, під час навчального курсу із державної допомоги у м. Дніпрі.

14-15 березня 2019 року фахівці міських та обласних рад і державних адміністрацій Дніпропетровської, Запорізької, Донецької, Кіровоградської областей дізнавались про європейські підходи стосовно правил надання державної допомоги, а також принципи реформування цього напрямку, що відбувається з 2017 року, під час навчального курсу «Система державної допомоги в Україні», що проводиться Антимонопольним
комітетом України та Проектом технічної допомоги ЄС «Підтримка Антимонопольного комітету України у впровадженні правил державної допомоги» (SESAR).

Дводенний курс, підготовлений фахівцями АМКУ та SESAR минулого року, охоплює основні теми, пов’язанні з виконанням вимог Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» та відповідних
нормативно-правових актів. Учасники курсу опановують базові знання про державну допомогу, її форми, процедури надання та оцінки. Окрім цього, знайомляться з вимогами до повідомлень про програми державної допомоги, які мають направлятися до Комітету.

«Реформа державної допомоги – це одночасно складний і важливий процес системних змін у країні. Витрачати бюджетні гроші ефективніше, не заважати конкуренції, а спонукати її, базуючись на інтересах усіх
українців, – зазначив Штефан Сабау, керівник експертної групи Проекту ЄС «Підтримка Антимонопольного комітету України у впровадженні правил державної допомоги» з Румунії. – Розроблений ними курс дозволяє значно спростити та пришвидшити впровадження нової системи державної допомоги в Україні заради того, щоб збільшити підтримку регіонів, розвиток малого та середнього бізнесу, стимулювання інновацій та «зеленої» енергетики».

Під час курсу, слухачі мали змогу детально ознайомитись з положеннями Угоди про Асоціацію, укладеної між Україною та ЄС у сфері державної допомоги, зокрема, зі зобов’язаннями, що випливають із застосування
положень цієї Угоди в наданні підтримки українській економіці, а також отримати загальне уявлення про найважливіші характеристики системи контролю державної допомоги ЄС.

Особливу увагу в програмі курсу приділено процедурам державної допомоги, включаючи зобов’язання надавачів державної допомоги повідомляти про її надання АМКУ — органу моніторингу і контролю
державної допомоги в Україні, а також порядку повернення незаконної допомоги та повноваженням АМКУ щодо її контролю і моніторингу.

Навчальний курс з державної допомоги — довготривалий проект АМКУ, який має на меті спростити перехід на нову систему державної допомоги в Україні та познайомити з її особливостями якомога більше зацікавлених осіб. В 2018 році такий курс пройшов у Києві та Чернівцях, а цього року вже відбувся в Харкові. Наступні події очікуються 16-17 квітня у Львові та 30-31 травня в Одесі.

Інформаційна довідка

Державна допомога у Дніпропетровській області

Протягом 2018 року (перший повний календарний рік застосування Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання») до АМКУ загалом було надіслано 916 повідомлень, серед яких 860 – про нову
державну допомогу, а 56 – про програми підтримки, які вже існували на момент початку дії нового закону.

За цей період АМКУ прийнято одне рішення щодо Дніпропетровської області про допустимість державної допомоги для конкуренції у сфері культури у розмірі 58 378 800 грн. Також Комітетом прийнято 10 рішень
щодо Дніпропетровської області про визнання підтримки суб’єктів господарювання, такою, що не є державною допомогою. Рішення стосувалися суми державної підтримки у розмірі 394 763 490 грн.

У 2019 році Комітетом прийнято щодо Дніпропетровської області три рішення, що стосувалися суми підтримки у розмірі 2 507 344 910 грн. Всі рішення – про визнання підтримки суб’єктів господарювання, такою,
що не є державною допомогою.

Питання залучення інвестицій у економіку є надзвичайно важливим як на національному так і на місцевому рівні в контексті застосування нових правил державної допомоги в Україні. Інвестиційні проекти, для
реалізації яких надається державна підтримка, безпосередньо впливають на економічне зростання, створюючи нові робочі місця та посилюючи ринки.

Державна допомога у Донецькій області

Комітетом прийнято 1 рішення про допустимість державної допомоги у розмірі 1,262 млн грн у сфері культури. Також АМКУ прийнято 13 рішень про визнання підтримки суб’єктів господарювання, такою, що не є
державною допомогою. Рішення стосувалися суми державної підтримки у розмірі 183 млн грн.

Державна допомога у Запорізькій області

Протягом 2018 року АМКУ прийнято 1 рішення щодо Запорізької області про допустимість державної допомоги для конкуренції. Рішення стосувалися суми державної допомоги у розмірі 40,9 млн грн у сфері
культури. Також Комітетом прийнято 13 рішень про визнання підтримки суб’єктів господарювання, такою, що не є державною допомогою. Рішення стосувалися суми державної підтримки у розмірі 1,226 млрд грн.

Державна допомога у Кіровоградській області

У Кіровоградській області АМКУ не приймав рішень про допустимість державної допомоги для конкуренції. Втім, Комітетом прийнято 2 рішення про визнання підтримки суб’єктів господарювання, такою, що не є
державною допомогою. Рішення стосувалися суми державної підтримки у розмірі 45 млн грн.

Прес-служба АМКУ