У кого та за яких умов можуть вилучити автомобіль на потреби армії: роз’яснення

Від 18 травня в Україні запрацював новий закон про мобілізацію. Один із його пунктів стосується вилучення автомобілів у громадян на потреби Збройних сил України. «Вісті» дізнавались, як це відбуватиметься та кого може торкнутись.

ПРАВИЛА ЗАСТОСУВАННЯ

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

Раніше у зазначеному законі про мобілізацію наголошувалось, що громадяни, підприємства та організації повинні надавати свої будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, якщо у цьому є потреба. «Все це, по суті, було перенесено і в новий закон. До того ж вилученим авто можна користуватись тільки в тій області, де було зареєстроване. Його заборонено використовувати за межами України чи передавати в інші області. Тобто, якщо його вилучили у Дніпропетров­ській області, то не можна передавати в Київську чи Одеську», – говорить юристка Анастасія Андреєва.

Вона зазначила, що водії також не можуть передавати право власності на авто юридичним особами, використовувати їх як заставу для виконання зобов’язань за договорами, передавати громадянам, які використовуватимуть машину в іншій області. Юристка за­уважила, що вилучати авто можуть як у фізичних, так і юридичних чи державних підприємств. Немає значення, хто власник авто: чоловік чи жінка. «Єдиний виняток – авто не забиратимуть у людини з інвалідністю I та II груп, або якщо машина є основним джерелом заробітку», – сказала Анастасія Андреєва.

ЗАПИТ ВІЙСЬКОВИХ

До Збройних сил авто заберуть не просто так. Власнику в разі чого або повернуть машину, або компенсують збитки. Але порядок компенсації ще має визначити Кабінет Міністрів. «Обсяги транспортних засобів за типами та марками, які планують залучити під час мобілізації, для підприємств, установ та організацій усіх форм власності встановлюють місцеві держ­адміністрації – відповідно до мобілізаційного плану. Але зі скількох авто складається цей план – ніхто поки що не знає, і навряд чи повідомлятимуть про це людям. Він формується із запиту військових. Вони повідомляють, які їм потрібні автомобілі у конкретних містах. Потім авто, які підпадають під потребу, – вони можуть належати як громадянам, так і підприємствам, ставляться на облік у ТЦК та можуть бути вилучені», – говорить Анастасія Андреєва.

Вона зазначила, що вилучати транспортні засоби можуть тільки Територіальні центри комплектування, СБУ, ГУР на підставі рішень місцевих державних адміністрацій. Повернути автомобіль власнику повинні упродовж 30 днів після оголошення демобілізації.

«Це не означає, що транспорт зупинять і одразу заберуть, висадивши водія. Слід скласти акт прийому-передачі автомобіля, де буде зазначена відомість про власників, технічний стан авто, його залишкова вартість та інші відомості, що дадуть змогу ідентифікувати транспортний засіб», – пояснює Анастасія Андреєва.

ЛЕГКОВІ АВТО НЕ ЗАБИРАТИМУТЬ

Вилучати авто будуть не в усіх, а тільки у тих, хто має їх більше одного. «Перед цим мають провести оцінку ринкової вартості автомобіля і забрати той, який більше підходить для оборонних потреб. Це можуть бути автобуси, пікапи, вантажівки, трактори тощо. Якщо власник не погоджуватиметься із вартісною оцінкою – він може оскаржити її у суді. Інформацію про наявні у громадян автомобілі ТЦК буде отримувати від МВС. Якщо людина має кілька транспортних засобів, які підпадають під мобілізацію, то повинні забрати той, який має меншу ринкову вартість», – говорить Анастасія Андреєва.

Депутати одразу почали заспокоювати громадян та запевняти, що легкові авто не забиратимуть. «Транспорт не вилучатимуть, якщо він є єдиним джерелом забезпечення існування людини. Але йдеться про ті авто, які можуть потенційно бути пристосовані до виконання завдань сектора безпеки й оборони. Це винятково специфічні транспортні засоби, як-от вантажні автомобілі, які потрібні для перевезення боєприпасів або особового складу; ті, що можуть працювати в умовах бездоріжжя. Тобто звичайний легковий автомобіль точно не потрібен для Збройних сил», – зазначив член Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федір Веніславський.

«Відносно транспорту, який належить приватному бізнесу, то тут ідеться не про всю техніку. Забрати її можуть частково. Так, у перевізника чи сільгоспвиробника можуть забрати близько 25% автопарку. Але якщо він погодиться купити авто – одне чи кілька для потреб армії, то техніку йому залишать», – пояснила юристка Анастасія Андреєва.

ТАМАРА БЄЛКІНА
фото з відкритих джерел

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!