У лікарні відмовляють у безоплатних послугах чи ліках…

В Україні, попри воєнний стан, продовжує діяти Програма медичних гарантій (ПМГ). Держава гарантує всім пацієнтам надання необхідної медичної допомоги та лікарських засобів, які передбачені Програмою, безоплатно. Лікарні продовжують отримувати оплату від НСЗУ за медичні послуги, надані хворим.

ПАЦІЄНТ МАЄ ПРАВО

ПМГ покриває всі основні види медичної допомоги: первинну, спеціалізовану, екстрену, паліативну та медичну реабілітацію; допомогу під час вагітності та пологів, допомогу новонародженим у складних неонатальних випадках; ранню діагностику онкології тощо. Тобто консультації, обстеження, аналізи, госпіталізації та операції мають бути безоплатними.

Пацієнт має право на безоплатну медичну послугу, якщо:

— вона є у переліку безоплатних послуг у межах Програми медичних гарантій. Отримати детальну інформацію про те, що входить до гарантованого безоплатного пакета, можна в контакт-центрі НСЗУ за номером 16-77. Наразі на офіційному сайті НСЗУ ці дані закриті з міркувань безпеки;
— заклад уклав договір з НСЗУ на відповідну послугу. За цим договором працює більшість комунальних медзакладів — міські, районні та обласні лікарні, спеціалізовані медзаклади, деякі приватні, лікарі-ФОП. Детальні адреси закладів також можна дізнатись у контакт-центрі НСЗУ.

Проте, зважаючи на війну, яка триває через агресію російської федерації, деякі лікарні можуть бути перевантажені допомогою постраждалим. У такому випадку подекуди на місцевому рівні може бути ухвалене рішення про тимчасове ненадання планової допомоги. Натомість пацієнт має право на без­оплатну медичну допомогу в іншому медзакладі, який може її надавати: при цьому місце реєстрації чи проживання не має значення. Контакти найближчих закладів, які надають необхідні медичні послуги, можна дізнатись за номером 16-77.

Нагадуємо, що для пацієнта безоплатними є і ліки з Національного переліку лікарських засобів. Перевірити наявність у медичному закладі препаратів із Нац­переліку можна на сайті eliky.in.ua та на сайтах місцевої влади в розділі охорони здоров’я або на сайті лікарні.

НЕБАЙДУЖА ­ПОЗИЦІЯ

Якщо ви зіткнулися з ситуацією, коли у медзакладі вимагають гроші за послуги, що мають бути безоплатними, зверніться з офіційною скаргою до головного лікаря (медичного директора) закладу щодо неправомірних дій медика. У разі відмови на рівні керівництва лікарні, напишіть скаргу до департаменту охорони здоров’я у вашому місті чи регіоні або до власника медзакладу — відповідного органу місцевої влади: зазвичай у назві лікарні зазначено, хто є її власником.

Якщо не вдається вирішити питання на місцевому рівні, подайте скаргу в НСЗУ через контакт-центр або листом на поштову адресу: м. Київ, пр-т Степана Бандери, 19, індекс 04073, або на елект­ронну адресу: info@nszu.gov.ua.

У скарзі потрібно зазначити:

  • прізвище, ім’я та по батькові, дату народження (у форматі день, місяць, рік народження);
  • дату відмови у медичній послузі;
  • повну назву лікарні;
  • посаду, прізвище, ім’я та по батькові працівника, який порушує ваші права;
  • детальний опис ситуації: у чому саме відмовили (або вимагали гроші), за яких обставин, яку суму ви витратили на допомогу або скільки від вас вимагали;
  • контакти, за якими з вами можна зв’язатися: номер телефону, електронна пошта.

Ваша небайдужа громадянська позиція дасть змогу не тільки об’єктивно відреагувати на окремо взяту ситуацію, але й покращити медичну систему в Україні.

ЯРОСЛАВА ХЛЄБНИКОВА