Вадим Кухтій: «За нами стоять мільйони людей, яким ми несемо світло»

Традиційно 22 грудня своє професійне свято відзначають енергетики. І так само традиційно напередодні свята «Вісті» спілкуються з генеральним директором найбільшої енергопостачальної компанії України – ДТЕК Дніпровські електромережі Вадимом Кухтієм. Розмова – про підсумки року, про інноваційні проекти, про роботу з клієнтами, а також про виклики, які виникли у зв’язку з реформою енергоринку

Виконали всі заплановані проекти

Слідкуйте за нами в Telegram та Viber !

– Вадиме Юрійовичу, якщо резюмувати в цілому – яким був 2018 рік для ДТЕК Дніпровські електромережі?

–  Це був нелегкий рік. Було багато викликів як з точки зору змін до законодавства і реформування ринку, так і з точки зору ризиків для міст області, що виникали у зв’язку з підготовкою до опалювального сезону. Тут серед іншого можна згадати незапуск котельних у Кам’янському, Павлограді, Кривому Розі. У кожному випадку це своя історія, свій план заходів, реагування на ситуацію, адже технологічно міста різні. Для нас це було серйозним навантаженням: і технічним, і організаційним.

Якщо брати в цілому по року, то, хоч ми і вважаємо, що технічно і фінансово ми його пережили досить вдало, та все ж були складні моменти. Варто згадати стихію, що пройшлася по півдню області у кінці червня. Були масові відключення. Ми організували роботу в аварійному режимі, і все відновили. В інших випадках мережі компанії справлялися і з погодними умовами, і з навантаженнями.

– Ваша компанія завжди була інноваційною. Над чим цього року працювали?

– Ми продовжили реалізовувати всі ті напрямки та інновації, які й планували. Ми не зупинили, і не призупинили жодного з проектів підтримки і з проектів перспективного розвитку.

Як ми і розраховували до кінця року закінчити будівництво підстанції «Наддніпрянська» у Дніпрі, так і буде. Вона стане основним джерелом енергопостачання нової гілки метрополітену (станції «Музейна» і «Центральна»), покриє дефіцит потужностей, що виникає в результаті розвитку інфраструктури центру міста і його житлової забудови, а також підвищить надійність живлення існуючих підстанцій. Уже з наступного року ця потужна підстанція повноцінно працюватиме. Ми під’єднаємо її до системи енергозабезпечення міста Дніпро.

Коллектив

Цьогоріч ми продовжили встановлювати «розумні» прилади обліку – з дистанційною передачею даних, з можливістю регулювати потужність безпосередньо на лічильнику. У цьому плані ми також перші в Україні. Ніхто нас не обігнав, і навіть не наблизився. Фактично 16%  з 1,5 млн наших побутових клієнтів будуть з такими лічильниками до кінця року (247 тисяч лічильників). По юридичних клієнтах – це 70-75% покриття.

Також у 2018 році ми спробували обстежувати наші мережі та об’єкти за допомогою сучасних технологій. Ми випробували дві технології: за допомогою пілотованого літального апарату і за допомо­гою безпілотника. На вертоліт встановили спеціальне обладнання, яке знімало стан наших мереж. Всього за один день ми зібрали дані семи високовольтних ліній сумарною довжиною понад 200 км і частково з п’яти підстанцій. Обстеження робила досвідчена польська компанія, яка вже не один рік займається цим. Закордоном таким нікого не здивуєш.

Ще один відрізок повітряної лінії обстежили дроном. Завдяки отриманим даним можна здійснювати ремонт аварійних ділянок превентивно – на тому етапі, коли пошкодження ще незначне і не призвело до аварійної ситуації. Ми проаналізували отриману інформацію і використовуємо її для планування майбутніх ремонтів і інвестиційних програм. Стабільна робота цих ліній дозволяє забезпечувати електроенергією майже 75 тисяч наших клієнтів.

Наразі ми підводимо підсумки цих проектів, зважуємо всі «за» і «проти», шукаємо розумну середину, щоб зрозуміти, наскільки ефективно це можна використовувати в майбутньому.

Майбутнє – за інноваціями

–  Ще один цікавий проект, який ДТЕК Дніпровські електромережі реалізовує, це автоматизація мереж. Розкажіть, будь ласка, про нього детальніше.

–  У рамках проекту автоматизації мереж ми впроваджуємо нові цифрові технології (в Європі це називається Smart Grids – Розумні Мережі). Ідея цього проекту полягає в тому, щоб ділити мережу дистанційно, керуючи з диспетчерського пункту, на певні ділянки. У випадку аварійної ситуації подачу електроенергії можна припинити частині клієнтів, а решту залишити з нею. Без напруги буде тільки аварійна ділянка. Таке секціонування і дистанційне телеуправління теж активно використовують закордоном.

Те, що ми зараз робимо в Дніпровському районі, – це масштабна система, яка передбачає управління цілим енерговузлом. Підгородненський РЕМ досить своєрідний – там старі мережі, розвивалися вони хаотично, а клієнти там дуже активні.

Власне цього року ми тільки розробили проектну документацію, почали проводити лінії зв’язку, оптоволоконні лінії, і замовили обладнання. Спеціально для нас виготовляють краще енергообладнання провідні фірми світу. Мова про технологічні ситуації, з якими це обладнання має стикатися в процесі роботи. Ми хочемо побачити, як воно поведе себе у ситуаціях навантажень на мережу. Тому й обрали для пілотного проекту Дніпровський район.

Частково поставки будуть у грудні, частково – на початку наступного року. Монтаж – уже в 2019 році. Підготовчі моменти, проектні рішення, продумування мережі – цей етап ми пройшли. Далі – це вже конструктор, його треба скласти, встановити, підключити. Наступного року ця система вже буде працювати.

У рамках автоматизації йдеться і про телемеханізацію, і про реклоузери. Це такі спеціальні вимикачі, що дозволяють автоматично знаходити і виділяти ділянку, де сталося технологічне порушення, зберігаючи при цьому електро­постачання основної частини клієнтів. Якщо раніше на локалізацію пошкодження йшли години, то сьогодні більшість операцій відбувається автоматично. Реклоузерами керують дистанційно, інформація про пошкодження відразу ж передається диспетчеру каналами GSM-зв’язку. Цього року ми поставили 50 таких вимикачів у Кам’янському, Апостолівському, Новомосковському, Верхньодніпровському, Петропавлівському, Нікопольському, Криворізькому, Дніпровському, Широківському та Синельниківському районах області.

Вертолет

– Карти електромереж Вашої енергокомпанії стали доступні онлайн. Що це означає для клієнтів?

– ДТЕК Дніпровські електромережі активно розвивають геоінформаційну систему (ГІС). У вересні ми відкрили доступ до онлайн карт для всіх клієнтів. Ми внесли технічні характеристики і місця розташування електроенергетичних об’єктів. Це допомагає оперативно встановити, де знаходиться ділянка клієнта, наскільки близько можна зробити підключення, чи є вільні потужності і так далі. Нова система істотно зменшує ризик помилок, оптимізує час і допомагає нам спланувати підключення нових клієнтів.

Уже в загальному доступі всі наші високовольтні мережі й підстанції відображені. На карту нанесено майже 13 тисяч об’єктів: дані про підстанції 35-150 кВ, розподільчі пункти і трансформаторні підстанції 6-10 кВ в кожному населеному пункті області. По низьковольтним лініям – на кінець цього року ми вийдемо на 15% від загального обсягу. У планах – за 2019-2020 роки завершити цю роботу повністю.

Це цікавий проект з точки зору інноваційних технологій. Ми випробували цілу низку методів, як збирати координати наших об’єктів – і аерофотозйомку, і шляхом сканування мереж за допомогою автомобілів із спеціальним обладнанням, і вручну – підходячи до кожного об’єкта і вводячи його координати за допомо­гою спеціальних приладів. Проаналізувавши їх, дійшли висновку, що правда десь посередині – ці методи необхідно комбінувати.

Цей проект має початок і не матиме кінця, адже постійно з’являтимуться нові об’єкти. Систему просто треба постійно підтримувати.

Енергореформа в дії

– А яка ситуація із заборгованістю клієнтів?

– Наші клієнти – свідомі. Увесь рік вони відповідально ставилися до розрахунків за спожиту електроенергію. Не було кричущих конфліктних ситуацій, де б ми не могли врегулювати питання шляхом переговорів, і досягти якихось домовленостей щодо погашення боргів.

Зазначу, що 1 січня 2019 року в Україні в рамках енергореформи відбудеться остаточне розділення колишніх обленерго. Послуги з розподілу електроенергії надаватиме оператор систем розподілу, а поставку – компанії-постачальники.

ДТЕК Дніпровські електромережі будуть виключно оператором системи розподілу. Але при цьому ті борги, які зафіксуються станом на 1 січня, будуть перед нами. Адже за цей період у нас є зобов’язання перед «Енергоринком», у якого до 1 січня ми купуємо електроенергію.

З новим постачальником – ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги» – клієнти працюватимуть з чистого аркуша. Вони укладуть новий договір, там уже будуть свої розрахунки, своя історія. У платіжці, яку клієнти отримають уже в лютому, будуть нові банківські реквізити компанії-постачальника.

– Куди тепер звертатися клієнтам зі своїми питаннями?

– Постачальник електро­енергії обслуговує клієнтів з питань нарахувань та розрахунків, вартості та умов оплати, коректності розрахунків за електроенергію. А ось фіксує показання лічильників оператор системи розподілу. До нас також слід звертатися з питань якості електропостачання, нового підключення або заміни лічильника. Компанія також відповідатиме за експлуатацію і ремонти ліній передачі, підключення і відключення споживачів, а також встановлюватиме лічильники.

Щоб продовжити споживати електроенергію як зазвичай, необхідно приєднатися до Публічного договору про постачання електроенергії від Постачальника універсальної послуги – Дніпровські електричні послуги, а також окремо – договору про надання послуг з розподілу електроенергії від ДТЕК Дніпровські електромережі. Одразу зазначу: не треба спеціально йти в Центр обслуговування клієнтів або дзвонити в контакт-центр, щоб приєднатися до цих договорів. Все, що необхідно зробити, – просто продовжити користуватися послугами і своєчасно оплачувати рахунки. Так ви автоматично приєднаєтеся до послуг двох компаній – постачальника електроенергії і розподільної компанії.

– Як зміняться рахунки і чи піднімуться ціни на електро­енергію для населення у зв’язку зі змінами?

– У вас, як і раніше, буде один рахунок за електроенергію, в якому з’являться два окремі рядки з тарифами за послуги розподілу і за послуги постачання електроенергії. Зверніть увагу: всі розрахунки проводяться через компанію-постачальника – Дніпровські енергетичні послуги.

Що стосується тарифів – їх, як і раніше, встановлює і контролює держава в особі Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Тарифи на електроенергію для населення – єдині по всій Україні. Жоден постачальник не має права вносити свої надбавки і будь-яким чином втручатися в процес тарифікації.

 – Реформа енергоринку в Україні нині в активній фазі. А що з RAB-регулюванням?

 – Уже вкотре повторю, що RAB-регулювання – це прогресивна і потрібна для галузі річ. Принаймні вона дасть можливість зупинити старіння мереж. Але ситуація така, що 2019 рік ми починаємо в старій тарифній методології.

Рух далі без нової системи стимулюючого тарифоутворення вкрай важкий. Від RAB-регулювання виграє і клієнт; і оператор системи розподілу, тому що менше аварій, краща якість і надійність електро­енергії; і держава, адже ця система дає можливість фіксувати тариф, прогнозувати динаміку росту тарифу на довгостроковий період.

Коли в Україні запрацює RAB і чи запрацює взагалі – питання складне. З моєї точки зору, вся правова база для цього готова. Я впевнений, що всі розподільні та енергопостачальні компанії в нашій державі готові застосовувати цю модель уже зараз. Коли вона може бути прийнята – невідомо. Ми чекаємо.

Надсучасні системи і мобільні додатки

– Вадиме Юрійовичу, розкажіть, будь ласка, про знакові проекти на наступний рік.

– Проектів багато. Зупинюсь на деяких. Зокрема, впровадження SCADA – програмно-апаратного комплексу збору даних в реальному часі, така собі комп’ютерна технологічна система. Вона об’єднує все, що ми називаємо телемеханікою. Це дистанційне телеуправління нашими мережами, це телевиміри (ми бачимо всі показники на комп’ютері: і обсяги споживання, і потужності). Це телесигналізація – інформація на пульті у диспетчера про аварійні ситуації в мережі.

Насправді якоюсь мірою у нас це є, але воно застаріле, пост­радянське. Ми хочемо поставити надсучасну систему, яка технічно буде від’єднана від нашої звичайної мережі, від Інтернету – вона має бути захищена від можливих хакерських атак. Ця система житиме автономним життям. По суті вона забезпечить в режимі реального часу бачення всього, що відбувається в мережі, і можливість цим керувати.

Усі телемеханізовані підстанції 35-110 кВ, і деякі розподільчі пункти в містах частково вже в ній. Поступово ми будемо під’єднувати до неї всі розподільчі пункти і трансформаторні підстанції 6-10 кВ. Нові потужні клієнти теж вливатимуться в цю систему, і ми бачитимемо, як вони впливають на загальну ситуацію в мережах.

Ще є пілотний проект по мобільних додатках. Знову ж це абсолютно не нова ідея для світу, але в Україні не використовується. Вона дозволить ефективно керувати ремонтними бригадами, які працюють на об’єктах. У нас є навігація, ми розуміємо, де бригади зараз знаходяться, є постійний зв’язок з диспетчером, є нарядна система. Тут мова йде про ефективність використання часу і ресурсу. Крім аварійних ситуацій, планових робіт, які виконують енергетики, по ходу виникають або резерви часу, або позаштатні ситуації, коли треба переорієнтувати свою роботу.

Мобільні додатки дають можливість он-лайн спілкування з бригадою, розуміння, що вони роблять в даний момент, скільки їм ще потрібно часу тощо. Це автоматизує зв’язок з нашою базою даних.

Крім того, цього року ми почали впровадження нового програмного забезпечення для роботи з базами даних клієнтів й розрахунками з ними. Поки що її тестують у Кам’янському і Петропавлівському районах електромереж. Стадія тестування на завершальному етапі. Протягом наступного року ми плануємо поетапно впроваджувати її в інших районах області, і до кінця 2019 року повністю перейти на неї. Для клієнтів – це новий особистий кабінет, він буде зручнішим і більш інформативним. Рахунки повинні бути теж зрозумілішими, особливо враховуючи те, що зараз рахунки зміняться: там буде дві послуги – з розподілу і з постачання електроенергії. Тут дуже важлива зрозумілість і прозорість. І це буде.

– 22 грудня – професійне свято енергетиків. Що побажаєте колегам?

– Бути енергетиком – нелегка і відповідальна праця. Всі, хто обрав цю сферу, однозначно люблять і поважають свою професію. Інакше в енергетичній галузі не буває. Почуття професійного обов’язку і гідності – у нас на першому місці. Адже за нами стоять мільйони людей, яким ми несемо світло.

Хочу побажати всім колегам, перш за все, моральної стійкості. За будь-якої погоди, удень або вночі, 24/7 ми працюємо з повною віддачею.

Особливо зараз, коли енергетичний ринок країни реформується, перед нами стоять відповідальні завдання модернізації галузі та майбутнього розвитку України. Успішність результатів нашої роботи залежатиме від щоденної кропіткої праці, відданості справі і нашої з вами згуртованості.

Щоб бути в строю, горіти своєю справою, важливо бути здоровими, міцними духом, працювати в команді і, безумовно, мати надійний тил вдома. Тил, який розуміє, чому чоловік, батько, син, брат зірвався, і куди поїхав. Бажаю нам менше аварій, відсутності нещасних випадків, роботи в нормальному режимі й з гордістю за свою професію. Нехай все це у нас з вами буде! Професійних успіхів та особистого щастя всім. Зі святом!

Вікторія Лізункова

Більше на нашому каналі в  YouTube, та на сторінках у  Facebook, Instagram!