Як дніпрянин став новатором і талановитим керівником
Чи легко бути шкільним учителем і відкрити свою справу? Хто вони ці приватні підприємці від освіти? Як сьогодні сучасна ділова людина поєднує підприємницьку діяльність з викладанням і сімейним життям? Які можуть бути хобі і захоплення, і чи є час на це? Виникають цілком слушне запитання, а як можна це все поєднати? Де людина бере сили і натхнення на те, щоб вести заняття, бути керівником, займатися підприємництвом і одночасно ростити дітей? Ці та інші актуальні питання ми будемо обговорювати з Ігорем Юрійовичем Терещенко, генеральним директором приватної школи імені Реріхів, відомим педагогом, новатором та підприємцем Дніпра.
Кореспондент: Ігор Юрійович, з чого почалася ваша трудова діяльність?
Ігор Терещенко: Ще з 1991 року, я активно займався вивченням можливості розширення шкільних програм і внесення основ культури і духовності в навчально-виховний процес. У 1993 році я заснував Дніпропетровський Фонд імені Реріхів, з метою підтримки талановитої молоді та розвитку культурних і освітніх проектів в нашому місті. Потім були міські та всеукраїнські конференції з питань впровадження етики, духовності та культури в народну освіту. У 1994 році Фондом імені Реріхів, за підтримки Дніпропетровського виконкому міської ради народних депутатів і Міністерства культури України, була проведена перша всеукраїнська конференція “Україна-держава культури”, на якій був урочисто відкритий Музей Е.П.Блаватской, в честь всесвітньо відомого філософа і письменника Олени Петрівни Блаватської, уродженки нашого міста. У 1994 році я заснував першу в нашому місті філософсько-етичну гімназію імені Реріхів. У цьому навчальному закладі, школярі мали змогу отримати не тільки якісну середню освіту, але і вивчати культуру, етику, мистецтво і філософію народів світу. Через два роки, вже маючи відповідний досвід, я разом з колегами відкрив приватну школу імені Реріхів.
Кор: Яка була мета створення приватної школи імені Реріхів?
Ігор Терещенко: Ще у 1994 році ми розробили новітню освітянську концепцію, де головним чинником була не тільки якісна освіта, але і не менш якісне виховання. Я розумів, що нашій державі потрібні не тільки світлі голови, але і чисті серця. Таким чином у 1994 році було засновано перший навчальний заклад такого типу філософсько – етичну гімназію імені Реріхів. Нам вдалося запропонувати нетрадиційний підхід до освіти і створити творчий клімат в колективі.
Кор: У чому була ваша новація?
Ігор Терещенко: Мені завжди були цікаві різні творчі підходи по освіті та вихованню дітей. Я вже мав певний педагогічний досвід і був готовий створити щось нове, авторське. На початку було звичайно важко. Потрібно було підібрати відповідне приміщення, придбати необхідне обладнання, запросити необхідних школі кваліфікованих педагогів. Ну а далі була робота і ще раз робота. Бог наділив мене гарним талантом організатора, а Університет дав той необхідний запас знань, який дозволив розуміти весь навчально-виховний процес всередині і зовні. Мені завжди була цікава культура, духовність і виховання, і я завжди із захопленням вивчав різні культурні традиції,філософські та педагогічні системи світу. Ці надбання були покладені в основу наших авторських програм і методик, які були згодом застосовані у школі Реріхів.
Пізніше вони отримали позитивні відгуки вчених Академії педагогічних наук України, і були рекомендовані до впровадження в навчально-виховний процес.
Кор: Всім відомо, що ваша школа домоглася вражаючих результатів. І ваша участь в цьому було значною. Потім були інші підприємства і компанії. Адже ви не тільки педагог – новатор, але і прекрасний менеджер. Що ж стало головною умовою вашого успіху в школі Реріхів: ваша кваліфікація керівника – професіонала і непересічний талант педагога, або злагоджена робота з колективом творчих вчителів?
Ігор Терещенко: Думаю що, і керівник і колектив це ланки єдиного навчально-виховного механізму, де від злагодженої і чіткої роботи кожного з них залежить успіх і результат. Керівник – це бачення і управління процесом освіти і виховання в цілому, а професійно підготовлені педагоги – це чітка і злагоджена дія в класі, на кожній дільниці роботи. Звичайно, таке взаєморозуміння і злагодженість народжується не відразу, і потрібен час для підбору не тільки кваліфікованого персоналу, а й характерів і особистих якостей співробітників. Тому для успішної школи потрібні обидві умови.
Кор: як ви встигаєте працювати директором, бути підприємцем, і знаходити ще час на подорожі в екзотичні країни? В чому секрет?
Ігор Терещенко: У правильному плануванні. Якщо ви в змозі передбачити свої дії хоча б на кілька днів вперед, то ви в змозі створити для себе такий розклад, куди поміститься все: і робота, і творчі проекти, і сім’я. Ще залишиться час і на відпочинок і на подорожі.
Кор: Я знаю, що ви тепер непогано заробляєте. І особисте питання, якщо дозволите? Що ви робите з вільними грошима, які залишаються після всіх витрат, у вашому розпорядженні?
Ігор Терещенко: Я беру участь в різних соціальних і суспільних проектах. Мені цікаво бути спонсором і допомагати творчим людям і новаторським ініціативам в галузі культури і освіти. Зокрема зараз я зайнятий розробкою цікавого освітнього проекту для дітей “Велика Родина”. Разом з моїми колегами педагогами і друзями – підприємцями розробляємо модель абсолютно нової дошкільної системи освіти. Ми впевнені, що тільки спільні зусилля всіх зацікавленних сторін, а саме: дітей, батьків, вчителів, науковців, органів влади та підприємців можуть дати справді успішний результат – щасливе і безхмарне дитинство. Проект відкритий для всіх бажаючих.
Кор: Щоб ви хотіли побажати нинішнім випускникам Вишів і початківцям вчителям?
Ігор Терещенко: Всім бажаючим почати свою справу, я хочу дати дві поради. Перша: Вірте в себе, не опускайте руки після можливих перших невдач. Пам’ятайте, кожна невдача робить нас ще сильнішим, ще більш досвіченим. І друга – вчіться, отримуйте якісну освіту, і отримавши її вчіться далі. Намагайтеся постійно відкривати для себе нові грані вашої роботи. І тоді, зовсім непомітно для себе, ви виявите себе професіоналом своєї справи!