Дніпрянам розповіли, як «поділити» цукерку

Відомий автор книг із популярної психології  Хорхе Букай говорить: «Конфлікти неминучі в будь-яких відносинах між людьми». Складно з цим не погодитись, адже розбіжності зустрічаються у багатьох сферах нашого життя. Однак усі ми прагнемо їх уникати, аби не втратити гарні стосунки з оточуючими. Журналіст «Вістей» відвідала тренінг у Дніпрі, на якому дізналась, як уникати конфліктних ситуацій у житті.

ЗМІНИТИ СЕБЕ

У Дніпрі бізнес-тренер, доктор філософії у сфері методології на­вчання та особистісного розвитку Тетяна Лоза розповіла про найголовніші стратегії управління конфліктами.

Ми повинні пам’ятати про найважливіше: «Принцип ЗМТС — Змінити Можна Тільки Себе». Причинами багатьох конфліктів стають зітк­нення інтересів, нерозуміння почуттів іншого, невирішені заздалегідь питання тощо. Найпоширенішою ж проблемою є те, що зазвичай у виникненні протистояння ми звинувачуємо іншу людину. Отже, маємо розуміти, що думка іншого відрізняється від нашої.

ВИЗНАЧИТИ ПРИЧИНУ

Далі важливо розібратися із причиною суперечки. Це дасть змогу уникнути її «на старті». Якщо відчуваєте, що непорозуміння все ж таки на­зріває, насамперед дайте відповідь собі на кілька запитань: «Наскільки важлива для мене людина? Що я отримаю з цього конфлікту? Чи варто витрачати на це час та енергію?» Подумайте, які наслідки очікують вас після цього інциденту? Наприклад, ви можете втратити  близьку людину, або, навпаки, таке «тертя» зміцнить ваші стосунки… Що загострює конфлікт? Тетяна Лоза, зокрема, називає такі чинники: «Значна кількість учасників суперечки, емоційна напруга, спотворення інформації, перехід від проблеми на особистісні образи». Для того, аби послабити спірну ситуацію, у нагоді стануть — відхід на нейтральну територію, обґрунтування емоцій, розширення зони безпеки та згоди, постійна робота над налагодженням стосунків та довіри. Одним із найефективніших «рецептів» уникнення конфліктів, зазначають психологи, є «Я — вислів». Він допоможе пояснити ваше незадоволення, не ображаючи та не критикуючи іншого. Наприклад, не слід казати: «Ти погано пишеш», а натомість — «Я не розумію текст. Поясни, будь ласка». Замість «Ти запізнився» варто сказати «Я чекав на тебе вчасно».

ЯК ПОВОДИТИСЬ

На тренінгу Тетяна Лоза розповіла про найголовніші стратегії поведінки під час виникнення конфлікту. Найуспішнішою, на думку експертів, вважається співпраця. Подана вище таблиця дасть змогу розібратися з тим, за яких обставин одна з п’яти стратегій буде переможною.

СТРАТЕГІЯУМОВИ, ЗА ЯКИХ СТАТЕГІЯ МАТИМЕ УСПІХ
Відхід/ухиляння1. Цей конфлікт неважливий;
2. Розумієте, що не зможете виграти.
3. Тягнете час, поки збираєте інформацію.
4. Не хочете брати відповідальність за наслідки.
Уступок/пристосування1. Пожертвувати незначною вигодою заради великої.
2. Немає жодної загрози.
3. Наслідки не завдадуть шкоди.
4. Недостатньо сил для іншої стратегії.
Конкуренція/конфронтація1. Для Вас головне — успіх або принцип.
2. Компроміс неможливий.
3. Критична ситуація.
4. Перевага у силі та ресурсах на вашу користь.
Компроміс1. Однакові сили, але різні інтереси.
2. Задля того, аби швидко «погасити» конфлікт.
3. Задовільна угода.
Співпраця1. Рівний потенціал.
2. Гарні стосунки.
3. Час дає змогу «побудувати» цю стратегію.

Маргарита Сопільняк,

фото Pixabay