Два раніше невідомих полотна Сальвадора Далі пустять з молотка (фото)

Дві картини Сальвадора Далі — «Градива» і «Будинок для еротомана» — стануть топ-лотами вечірніх торгів творами сюрреалістів, яку проведе аукціонний будинок Sotheby’s в Лондоні в кінці лютого. Нещодавно відкриті полотна з початку 1930-х років перебували в колекції аргентинської графині, що купила їх безпосередньо у художника, з яким дружила, повідомляє UkraineArtNews.com.

Марія де лас Мерседес Адела Атуча і Лавайол стала графинею, вийшовши заміж за аристократа де Куеваса де Віру, однак все називали її прізвищем Тота. Вона народилася в високоосвіченій дворянській сім’ї і провела все життя між Буенос-Айресом і Європою, особливо Францією. Резиденцію її батьків в Аргентині проектував знаменитий французький архітектор Рене Сержан, який побудував готелі Savoy і Claridge’s в Лондоні. Той факт, що батьки Тоти доручили йому зведення свого сімейного будинку, говорить про їх інтерес до авангарду і модернізму.

Друзями графині були Сальвадор Далі, Пабло Пікассо, Альберто Джакометті, Макс Ернст, Ле Корбюзьє, Ман Рей, письменник Жан Кокто, кінорежисер Луїс Бунюель і багато інших знаменитостей, які творили в Парижі в 1920-х і 1930-х роках.

Композиція «Градива», написана в 1931 році, об’єднує унікальне художнє бачення Далі з технічною віртуозністю, характерною для його ранніх сюрреалістичних творів. Ця напівоголена жінка, виписана в найдрібніших подробицях, втілює міфологічну Градіва — персонаж однойменного роману Вільгельма Йенсена, виданого в 1902 році.

сальвадор1

Герой книги, молодий археолог, одержимий жіночою фігурою з давньоримського барельєфа до такої міри, що закохується в неї і уявляє в реальності. Цей сюжет згодом використав Зигмунд Фрейд в аналізі ідеалізації краси і уявлень про спроектоване і справжнє кохання. Далі ж асоціював Градіву зі своєю дружиною Галой. Вони познайомилися в 1929 році в Кадакесе, куди Гала і її колишній чоловік Поль Елюар приїхали в гості до художника. Незабаром вона стала центром особистого і мистецького життя Далі.

Друга робота, «Будинок для еротомана», передає каталонський пейзаж, чиї скелі перетворюються в фантастичне зображення, в якому домінують дві сутності. Кінцівки фігури зліва трансформуються в коня, віолончель і автомобіль, а два списи пронизують незрозумілий, але дещо антропоморфний камінь праворуч. Ці галюцинаційні композиції, візуальні прояви підсвідомого вразили Зигмунда Фрейда, який вперше зустрів художника в 1939 році.

сальвдор2

Дві антропоморфні скелі пов’язані зі знаменитою картиною «Анжелюс» художника XIX століття Жана-Франсуа Мілле, що надихнула ряд робіт Далі на початку 1930-х. У деяких композиціях він прямо посилається на шедевр французького колеги, поміщаючи дві фігури в уявний ландшафт. У «Будинку для еротомана» алюзія менш очевидна, тут дві форми перетворюються в гігантські камені, які домінують над навколишнім пейзажем.

Права скеля повторює оригінальну позу селянки з картини Мілле, що стоїть в профіль, злегка нахиливши голову. Її форма пронизана списами, що тягнуться з тіла супутника-чоловіки. Одночасно з цим чоловіча і жіноча фігури в лівому нижньому кутку «Будинку для еротомана» символізують Далі та Галу, які познайомилися за кілька років до створення полотна. Перетворюючи каталонські пагорби в антропоморфні сексуально наповнені зображення, художник еротизує пейзаж, на тлі якого проходили його перші зустрічі з коханою.

Обидві роботи, які графиня де Куевас де Віра купила у Далі, зберігалися у її спадкоємців донині.