Франшиза – універсальний бізнес-рецепт для МСБ
У Дніпрі всі охочі мали унікальну можливість зануритись у світ франчайзингу. 18 липня відбулася бізнес-конференція під назвою «Франчайзинг – як один із дієвих інструментів розвитку МСБ». Провідні фахівці знайомили присутніх з тонкощами ведення бізнесу за франшизою, а також ризиками та вигодами. Захід організовано Центром підтримки бізнесу у м. Дніпро разом з Європейським Банком Реконструкції та Розвитку в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу.
Україна та її потенціал
Аби дати визначення терміну франшиза у підприємницькій діяльності, необхідно зрозуміти сутність слова франчайзинг. Отже, франчайзинг – це система продажу товарів або послуг, яка полягає у безперервній співпраці двох юридично та фінансово незалежних один від одного підприємств. Власник ліцензії та певного ноу-хау (франчайзер) пропонує франчайзі свою торговельну марку і свій метод ведення підприємства, який сам раніше відпрацював на своєму досвіді. Нова точка створюється франчайзі у рамках мережі самостійно, але за підтримки франчайзера, і вона має відповідати всім нормам та стандартам цілої мережі, що обумовлено у франчайзинговому договорі.
Франшиза, в свою чергу, є сформульованою та чітко окресленою бізнес-пропозицією від компанії-франчайзера, що власне і містить ноу-хау, торговельну марку, мережеві стандарти та норми.
Наразі у нашій країні є дуже потужна база для франчайзингу. «Це зумовлено насамперед тим, що у багатьох містах України з’явились вимушені переселенці – ці люди привезли свій інтелектуальний та матеріальний капітал. А також нові ідеї», – розповів представник Європейського Банку Реконструкції та Розвитку Павло Вдович.
В Україні на сьогодні діє близько 700 франшиз. І багато підприємців готові купляти франшизи, особливо це актуально для малого та середнього бізнесу.
Навіть люди, далекі від бізнесу, можуть назвати приклади успішних франшиз, які діють по всьому світу – це такі гіганти, як MC’Donalds, Zara, KFC, Subway, Baskin-Robbins, Columbia та багато інших.
Важкий вибір: іноземна чи українська франшиза
«З таким питанням стикається кожен, хто замислюється про придбання франшизи і розвитку власного бізнесу. Але очевидно, що краще зупинитись на українському варіанті. По-перше, такі франшизи більш доступні з точки зору ціни. По-друге, вони не потребують адаптації під умови українського ринку», – розповідає експерт з франчайзингу Олександр Алєксєєнко.
В Україні вже є франшизи, які привабили іноземних інвесторів. Це, наприклад«Delfast», «FreshLine», «Львівські Круасани», «MY COFFEE» та інші».
«Бізнес – це живий організм, який треба підтримувати і постійно розвивати І франшиза в цьому плані – ідеальний механізм, адже ви отримаєте «старшого брата», який допоможе з повним циклом: від підбору приміщення до повноцінного запуску франчайзингового об’єкту», – каже Олександр Алєксєєнко.
Наразі на ринку франшиз великою популярністю користується бізнес з надання послуг для дітей, агросфера, торгівля еко-товарами та органікою, а також стріт-фуд та кав’ярні. За словами експертів, Дніпропетровщина особливо приваблива саме для агросфери. А от кав’ярні поступово будуть поглинатися корпораціями-гігантами, адже цей ринок вже перенасичений і маленькі заклади просто будуть не конкурентоспроможні.
Підводне каміння
У світі франчайзингу є і свої ризики. «Біля витоків кожного успішного підприємства стоїть прийняте одного разу сміливе рішення», – стверджував Пітер Дракер. І не дарма. Але зважуючись на придбання чи створення власної франшизи, треба враховувати усі нюанси. Експерти радять завжди збирати повну інформацію про продукт, який ви купуєте.
Загалом, експерти підкреслюють, що у франчайзингу у вас завжди є право вибору, але звертати треба увагу на продукт, який буде актуальним найближчі 3-5 років. «З франшизою ви отримуєте марку, яка завоювала лояльність споживачів і репутацію, можливість вибору сектора економіки, маркетинг, рекламу, пошук постачальників і ще багато бонусів», – наголошує експерт.
Тож українцям радять йди на виправдані ризики і підживлювати свій бізнес, або створювати його з нуля. А під час конференції усі охочі мали змогу навіть отримати професійну консультацію стосовно своїх проектів, аби знати напевно, чи варто занурюватись у світ франчайзингу.
Дарина Сухоніс