Ініціативи громади Кам’янського увійшли до нового законопроекту

Міндовкілля врахувало більшість правок, ініційованих громадою Кам’янського, що на Дніпропетровщині, до нової редакції Закону України «Про екологічний аудит». Наразі документ готується для подання до Верховної Ради України. Про це повідомив очільник міської екологічної комісії Олександр Лукашов.

Інститут екологічного аудиту було запроваджено 17 років тому. З моменту ухвалення у 2004 року Закон не зазнав істотних змін, що породило анахронізми в його положеннях та колізії із іншими нормативно-правовими актами. Це фактично унеможливило проведення обов‘язкового екоаудиту підприємств-забруднювачів.

Розробка змін до Закону тривала з січня. Від Кам’янського свої пропозиції надали екологічна комісія міськради та громадська організація «Чисте повітря України». Загалом екологічне міністерство врахувало пропозиції, що посилять позиції місцевого самоврядування та зроблять процедуру екологічного аудиту більш прозорою та незалежною від недобросовісних підприємств.

«Захист кожного пункту пропозицій був дуже напруженим для нашої команди. Ми здійснили комплексний аналіз законодавства, змоделювали різні варіанти розвитку подій для уникнення “підводних каменів” під час процедури екоаудиту. Об’єднавши все це з нагальними потребами щодо норм проведення аудиту та практичною стороною цього питання, сформували низку правок до Закону. Тепер слово за парламентом», — зазначив Олександр Лукашов.

Зокрема Міндовкілля погодило законодавче закріплення аудиту громад, селищ та міст. Також під аудит офіційно підпадатимуть окремі природні об’єкти – заповідники, водні басейни та інші. Здійснення екоаудиту міста дозволить встановити фактичні, а не декларативні, показники рівня впливу на навколишнє середовище забруднювачами. В разі виявлення порушень природоохоронного законодавства – ініціювати притягнення до відповідальності.

«Існувала практика проведення аудиту в окремих адміністративно-територіальних одиницях. Проте це були окремі приватні ініціативи. Коли проект закону буде ухвалено, міста, селища та інші одиниці територіального устрою офіційно стануть об’єктами екоаудиту», — розповідає голова екологічної комісії Кам’янського.

До проекту Закону «Про екологічний аудит» також увійшли правки, щодо процедури укладення договорів на проведення обов’язкового екологічного аудиту. Поточна редакція передбачає обов‘язкове погодження такого договору з керівником (власником) об‘єкта аудиту, але не регламентує процедуру, строки та порядок його проведення. Ухвалені зміни передбачають лише повідомлення про укладений між замовником та безпосереднім виконавцем договору.

«Не секрет, що не всі власники або керівники хочуть, щоб їх підприємство проходило аудит. Тому вони користувались недосконалістю законодавства і не погоджували його проведення. Нова редакція Закону дозволить просто проінформувати топ-менеджмент об’єкту про те, що екологічний аудит відбудеться. Якщо коротше – ставити перед фактом. Це унеможливить потенційні зловживання своїми правами керівників об‘єктів обов‘язкового аудиту, дозволить уникнути порушень законодавства у сфері публічних закупівель», — підкреслив Олександр Лукашов.

За ініціативою очільника екологічної комісії міськради внесені зміни до тих положень Закону, які призводили до маніпуляцій нормами законодавства, а також, що найголовніше, надавали керівникам підприємств-забруднювачів формальні підстави для уникнення обов‘язкового екологічного аудиту.

Міндовкілля також підтримало ініціативи громадської організації «Чисте повітря України», що забезпечують прозорість процедури екологічного аудиту. Зокрема його результати мають бути оприлюднені на сайті Міністерства та замовника. Замовником обов’язкового екоаудиту можуть бути заінтересовані органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Також передбачається оновлення процедури відводу виконавця екологічного аудиту. Поточна редакція Закону дає можливість керівнику або власнику підприємства заявити відвід без жодного обґрунтування і не передбачає строків, порядку та мотивів для такого відводу. До нового проекту Закону включили норму, яка визначатиме чітку підставу для заявлення відводу — обґрунтовану особисту зацікавленість виконавця екологічного аудиту в результатах перевірки.

Наразі очікується подання законопроекту до Верховної Ради та його прийняття.