Підсумки роботи Східного офісу Держаудитслужби на території Дніпропетровської області у 2020 році

Про діяльність апарату Східного офісу Держаудитслужби на території Дніпропетровської області у 2020 році розповів начальник Східного офісу Держаудитслужби Олександр Васильєв.

— Підбиваючи підсумки роботи за 2020 рік, назвіть основні напрями діяльності Східного офісу Держаудитслужби сьогодні.

— Фінансовий контроль залишається однією з найважливіших функцій державного управління, яка спрямована на виявлення відхилень від прийнятих стандартів законності, доцільності й ефективності управління фінансовими ресурсами.

Орган державного фінансового контролю зараз у стані реформування і пріоритетним напрямом роботи є посилення фінансового контролю за такими ризиковими сферами: витрати на будівництві, публічні закупівлі, місцеві бюджети.

Суттєвих змін зазнали й принципи роботи Держаудитслужби. Для аудитора не є самоціллю виявити факт фінансового порушення, формально його задокументувати, головне – захист реальних інтересів держави, її фінансової безпеки.

Особливу увагу взертаємо на якісне оформлення аудитом доказової бази за результатами контрольних заходів, щоб грамотне документування акта ревізії дала змогу слідчому відкрити кримінальне провадження, довести у суді справу до логічного завершення.

Нагадаю, державний фінансовий контроль аудитори забезпечують через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівель.

— Які результати діяльності Офісу на території Дніпропетровської області загалом за минулий рік?

— Упродовж 2020 року апаратом Східного офісу Держаудитслужби на території Дніпропетровської області проведено 636 заходів державного фінансового контролю на підприємствах, в установах та організаціях різних форм власності: 32 ревізії фінансово-господарської діяльності, 8 державних фінансових аудитів, 6 перевірок державних закупівель та здійснено 590 моніторингів державних закупівель.

Проведено масштабні контрольні заходи на підприємствах, в установах, що належать до сфери управління Державного космічного агентства України, Міністерства інфраструктури України, Міністерства освіти і науки України, державного підприємства водних шляхів «Укрводшлях» та комунальних підприємств. Також проведено ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності підприємств сфери охорони здоров’я, зокрема з питань витрачання коштів державного та місцевих бюджетів, з інших джерел, для забезпечення заходів, спрямованих на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2.

Упродовж року виявлено фінансові порушення на загальну суму 174,5 млн грн, з яких відшкодовано 29,1 млн грн. Також на об’єктах, які використовували комунальні ресурси, виявлено фінансові порушення на загальну суму 32,5 млн грн, з яких відшкодовано 23,4 млн грн (72%). Найбільше таких порушень установлено на підприємствах, в установах та організаціях житлово-комунального господарства (на суму 23,0 млн грн), закладах охорони здоров’я (на суму 4,3 млн грн), закладах освіти (на суму 3,0 млн грн) та аграрному секторі економіки (на суму 1,8 млн грн).

— Які порушення найбільш розповсюджені?

Найпоширеніші фінансові порушення:
— незаконні витрати внаслідок оплати завищеної вартості виконаних робіт та/або наданих послуг, завищення кількості чи вартості придбаних товарів – 28,9 млн грн (майже 89% суми виявлених порушень);
— проведення незаконних (зайвих) виплат заробітної плати та сплата внесків до державних цільових фондів – 2,5 млн грн (8% від суми виявлених порушень);
— безпідставне проведення видатків з платних послуг за кошти місцевого бюджету – 0,6 млн грн (2%  суми виявлених порушень);
— безпідставне покриття витрат фізичних або юридичних осіб – 0,5 млн грн (2 % суми виявлених порушень).

Результати заходів державного фінансового контролю свідчать про те, що в діяльності розпорядників бюджетних коштів, а також їхніх одержувачів наявні порушення чинного законодавства щодо використання бюджетних коштів.

Для вжиття заходів стосовно максимального відшкодування збитків та притягнення винних осіб до відповідальності правоохоронним органам передано 25 матеріалів контрольних заходів, якими розпочато 11 досудових розслідувань та вручено 5 письмових повідомлень про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

— Який стан справ відносно порушень у сфері закупівель?

— Моніторинг публічних закупівель, відповідно до визначених законодавством повноважень, Офіс здійснює через електронно-комунікаційну систему «Prozorro», метою запровадження якої є попередження порушень у сфері закупівель. За 2020 рік згідно з Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та Закону України «Про публічні закупівлі» Офісом проведено 590 моніторингів закупівель на території Дніпропетровської області. За їхніми результатами виявлено порушень на суму майже 6 млрд грн, попереджено зайві витрати державних коштів загалом на суму 558 млн грн. Завдяки роботі аудиторів відмінено 81 конкурсний торг, бо знайдено порушення, на загальну суму 194,8 млн грн;  об’єктами контролю розірвано 96 укладених договорів на суму 363,3 млн грн.

Найпоширеніші порушення у сфері закупівель:
— порушення розгляду тендерної пропозиції учасника (тендерна пропозиція не відповідає тендерній документації);
— неправомірне обрання та застосування процедури закупівлі;
— порушення законодавства під час укладання договору.

За недотримання законодавства у сфері закупівель складено 37 протоколів про адмінправопорушення за статтею 164-14 КУпАП. Під час їхнього розгляду притягнено до відповідальності 17 посадових осіб шляхом накладання адміністративних штрафів на загальну суму 83,3 тис. грн.

— Які важелі впливу на порушників фінансової дисципліни є у державного аудитора?

— Після проведення ревізії аудитор направляє об’єкту контролю обов’язкові вимоги про усунення виявлених порушень. Стосовно посадових осіб, які допустили порушення, вживаються заходи адміністративного стягнення у вигляді накладення штрафів.

Також щодо підприємств та установ, де виявлено порушення бюджетного законодавства, Офіс може застосовувати заходи впливу у вигляді призупинення операцій із бюджетними коштами, призупинення бюджетних асигнувань, зменшень бюджетних призначень.

Якщо об’єкт контролю допустив порушення з бюджетними ресурсами і не вживає заходів, не реагує на вимоги, Офіс звертається із позовом до суду.

Так, минулого року за недотримання законодавства з фінансових питань дніпровські аудитори притягнули 31 посадову особу до дисциплінарної та матеріальної відповідальності.

З метою забезпечення відшкодування виявлених фінансових втрат ми зверталися й до органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, направили їм 15 інформацій, за результатами розгляду яких прийнято 4 управлінські рішення.

На виконання вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» до Держаудитслужби направлено 25 інформацій про фінансово-господарські операції, що підлягають фінансовому моніторингу, на загальну суму 629,6 млн грн.

За вчинені бюджетні правопорушення застосовано 11 заходів впливу: 6 установам призупинено операції з бюджетними коштами, 5 об’єктів контролю попереджено про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою усунути порушення на суму 1,5 млн грн.

— Розкажіть про найбільш масштабні контрольні заходи за минулий рік.

— Зокрема, ми завершили ревізію державного підприємства «Виробниче об’єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», де виявили фінансових порушень загалом на суму 104 млн грн. Матеріали ревізії направлено до правоохоронного органу, розпочато кримінальне провадження.

За результатами ревізії фінансово-господарської діяльності державного підприємства «Хлібна база №73» Державного агентства резерву України встановлено порушення фінансової дисципліни, що призвели до втрат ресурсів, на суму 30,6 млн грн унаслідок незабезпечення відповідального збереження зерна Державного агентства резерву України.

Матеріали ревізії передано до Головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України, які долучено до кримінального впровадження.

У Департаменті благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради вставлено факти включення до актів приймання виконаних будівельних робіт обсягів будівельних машин і механізмів, використання яких не підтверджено, або без фактичного виконання обсягів робіт на суму 8 млн грн.

На цей час порушення усунуто. Матеріали ревізії передано для розгляду слідчому управлінню Головного управління Національної поліції України в Дніпропетровській області, які долучено до кримінального провадження.

На завершення додам, що контроль державних фінансів є невід’ємною частиною державного управління, а його якість, безперечно, впливає на фінансовий стан держави загалом.

Ярослава Хлєбникова