Важливо знати платнику податку у Дніпрі: новації, пов’язані зі змінами поняття “акцизний склад”

Начальник відділу податкового супроводження підприємств житлово-комунального господарства та інших галузей Дніпропетровського управління Офісу великих платників податків Тетяна Дем’яненко повідомила, що законодавчі нововведення пов’язані з тим, що з 01.07.2019 у системі електронного адміністрування пального (СЕАРП) облік вестиметься не тільки в розрізі платників акцизного податку, а й за кожним місцем зберігання та реалізації пального.

Якщо суб’єкт господарювання потрапляє до категорії розпорядників акцизного складу, будь-яку фізичну передачу пального з такого акцизного складу (зокрема виключно для власних потреб) має бути відображено в СЕАРП.

Акцизний склад – це:

а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території, розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;

б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Головним у питанні визначення акцизного складу є критерій “обсягу” зберігання пального.

Суб’єкти господарювання, які перевищують зазначені обсяги зберігання пального, підпадають під поняття “розпорядник акцизного складу” навіть у тому випадку, якщо вони використовують пальне, що зберігається на складі, виключно для потреб власного споживання. І при цьому жодних операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам не здійснюють! Тобто коло платників акцизного податку з обсягів перевищення пального розширюється.

З 01.07.2019 у ПКУ упроваджується новий  пп. 14.1.6¹ ПКУ, у якому наводиться визначення “акцизний склад пересувний” транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.

Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:

а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним пп. «а» п.2.ч.2 ст.91 МКУ);

б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;

в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених ст. 229 ПКУ.

Розпорядник акцизного складу пересувного – суб’єкт господарювання – платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб:

– реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий;

– увозить пальне на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.

За новими правилами, які діятимуть з 01.07.2019, у СЕАРП братимуть участь тільки розпорядники акцизних складів (акцизних складів пересувних). До таких, по суті, належать усі суб’єкти господарювання, які мають площі для зберігання пального або зберігають (перевозять) своє пальне у транспортних засобах. При цьому не має значення, як саме далі це пальне використовується: розпорядником акцизного складу може бути і суб’єкт господарювання, який використовує пальне виключно для власних потреб. Не включаються до кола розпорядників акцизних складів (і не беруть участі в СЕАРП) лише ті суб’єкти господарювання, які потрапили до числа винятків (зокрема суб’єкти, які зберігають пальне в незначних обсягах для власних потреб).

Тетяна Дем’яненко нагадала, що діяльність у сферах виробництва і торгівлі пальним з 1 липня 2019 року підлягатиме ліцензуванню відповідно до вимог Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального від 19.12.95 №481/95-ВР.