Вчителі з Дніпропетровщини переймають освітній досвід Фінляндії
Стажування за кордоном дає унікальний досвід ознайомлення з роботою в одній сфері, але в іншій країні. Та отримати таку можливість – що виграти в лотерею.
Ось такими переможцями стали вчителі Новоолександрівського ліцею Раївської сільської ради на Дніпропетровщині
У травні 2025 року педагогічний колектив у складі директорки ліцею Світлани Миколаївни Кафарової, вчительки початкових класів та за сумісництвом заступниці директора з навчально-виховної роботи Тетяни Миколаївни Колесник та вчительки інформатики Оксани Ігорівни Тиханової відправився на стажування до Фінляндії. Для сільської школи – це велике досягнення. Метою навчання стало детальне вивчення локальної системи освіти.
Подорож до скандинавської країни тривала 2 дні автобусом транзитом через 4 країни: Польщу, Латвію, Литву та Естонію. Якщо перші три країни проїхали практично без зупинок, то в Естонії таки затрималися. Світлана Миколаївна розповіла про власні враження від перебування в місті Таллінні.
– В Естонії нас вразила середньовічна архітектура старого району міста Таллінна, де для нас було проведено екскурсію.
Перебування у Фінляндії тривало 5 днів. Водночас вивчення системи освіти згідно з програмою стажування повинно було проводитись не тільки на базі навчального закладу середньої освіти. Делегація відвідала також дитячий садок міста Раума, початкову та середню школи міста Хірвікоскі, старшу школу міста Еура, університет прикладних наук Сатакунти міста Порі та університет класичний міста Тампере.
– Ми зустрілися з багатьма педагогами саме фінської освіти, які розповіли, що їхня діяльність спрямована на добробут кожної дитини. Були вражені матеріальною базою всіх закладів освіти, починаючи від дошкільних та закінчуючи вищими. Великий відсоток навчання у них є практичним, аніж теоретичним. Вони готують дітей до майбутнього, щоб вони стати гідними громадянами своєї країни та жили в повному достатку, – розповідає Світлана Миколаївна.
Звичайно, що відмінності між сферою освіти у Фінляндії та Україні досить вагомі. Директорка ліцею розповіла і про них.
– Дитячі садочки малеча починає відвідувати, як тільки їм виповнюється 1 рік, і тут їх уже починають готувати до самостійного життя. В середній та старшій школі учні мають велику матеріальну базу. Вони обирають напрями своїх уподобань, розвивають та удосконалюють навички . Дуже були вражені тим, як облаштовані кабінети трудового навчання. Діти мають власні верстати, можуть виготовляти різноманітні предмети з дощечок. Також наявні різні зварювальні апарати. Здивував хлопчик, який ремонтував власний мотоцикл. Коли завітали до класу, де тривав урок музики, то передусім помітили значну кількість музичних інструментів. Хтось із дітей співав, хтось грав. Ніхто не стояв осторонь.
Відмінності помітні і у предметній структурі навчання дітей. Перші два роки є обов’язкові для вивчення предмети. Решта – за вибором. 3-й та 4-й рік обов’язкових предметів немає, діти вчать предмети за власним вибором. Отже, учнів готують до того, що їхнє майбутнє в їхніх руках. Вони обирають улюблені напрями за своїми здібностями і починають їх розвивати, готуючись до навчання у закладах вищої освіти.
Виші Фінляндії розподілили навчання за схемою 20/80 – 20% теорії та 80% практики.Студенти користуються великою кількістю лабораторій та бібліотек, де мають змогу практикуватися. Директорка ліцею розповіла, до яких країн хотілось би поїхати в майбутньому.
– Сподіваюся, що наше стажування буде продовжуватися. Хотілось би побувати в інших європейських країнах, як-от Австрія, де дітей готують як зацікавлених та життєрадісних членів свого суспільства. Данія – адже їхня освіти вважається однією з найкращих.
автор: Ярослав САВЕЛЬЄВ
фото: Оксани ТИХАНОВОЇ