Шляхи не стануть кращими: як держава витрачає кошти на дороги під час війни

У березні Служби відновлення та розвитку інфраструктури України оголосили низку тендерів на експлуатаційне утримання доріг. Сам факт оголошення цих тендерів, а також їхні суми можуть викликати публічну реакцію. Це зрозуміло, зважаючи на те, що наша країна веде війну та потребує коштів на захист і оборону.

Передбачаючи публічну реакцію, Державне агентство відновлення та роз­витку інфраструктури України пояснює, чому саме зараз оголосили про ці тендери, на що саме вони оголошуються, скільки реально буде витрачено коштів із державного бюджету і чому суми, які ви побачите у публічному просторі, не є тими, які фактично будуть витрачені.

Наполегливо просимо всіх небайдужих українців дочитати цей текст до кінця і переконатися самим, що ніякої зради, ніяких непотрібних закупівель або некритичних оплат немає.

У 2024 році Дорожній фонд, що був джерелом фінансування робіт, пов’язаних із будівництвом, ремонтом, утриманням доріг та мостів, перенаправлено на потреби оборони та армії. Це зрозуміло і правильно, оскільки Україна у війні.

В Агентства відновлення є завдання, які мають бути виконані для підтримки логістики в країні. А саме – забезпечити утримання доріг для того, щоб ними продовжували їздити цивільні і військові вантажі, пасажирський і вантажний транспорт. Є й окремі пріоритетні завдання – від них залежить стійкість країни. Йдеться, зокрема, про забезпечення експорту й імпорту товарів, а також підтримку при­фронтової логіс­тики, на яку покладається доставка зброї, амуніції та продовольства на фронт.

Для того щоб виконати ці завдання в цьому році, регіональні Служби відновлення оголошують закупівлі послуг на утримання доріг. Щоб обгрунтувати ці закупівлі, Агентство відновлення підготувало детальне пояснення майбутніх тендерів.

ЩО ТАКЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ УТРИМАННЯ ШЛЯХІВ

Експлуатаційне утримання доріг – це не нове будівництво нових шляхів, і навіть не капітальні ремонти. Це підтримка доріг у стані, придатному для пересування транспорту. Йдеться про усунення вибоїн, заміну пошкоджених дорожніх знаків, очищення від решт­ків техніки, льоду та снігу. Це базовий догляд за дорогами, аби вони продовжували функціонувати.

Це не розкіш, а нагальна потреба. Справа у тому, що за останні два роки навантаження на дороги значно зросло. Якщо раніше майже 70% усього експорту відбувалось через морські порти, зараз майже та ж частка вантажів їде автошляхами.

Потреби фронту, зокрема і рух військової та спеціальної техніки, експорт та імпорт товарів, повернення деокупованих територій до життя, гуманітарна допомога – все це навантаження лягло на дороги. Утім, за весь час великої війни жоден вантаж не зупинився. Агентству вдавалося підтримувати рух авто­шляхами, усуваючи руйнування, ями, вибоїни та жахаючі тріщини, прибираючи рештки ворожої техніки, сніг; облаштову­ючи тимчасові переправи там, де мости було зруйновано чи значно пошкоджено. Природно, що за цей час стан доріг у країні значно погіршився. Впевнені, ви й самі їздите тими ж дорогами і бачите це на власні очі.

Щоб підтримувати шляхи у робочому стані, не зупиняючи логістику усіх, зокрема, військових вантажів, і потрібне експлуатаційне утримання.

ЧИ ДОРЕЧНО РЕМОНТУВАТИ ДОРОГИ ТА МОСТИ ПІД ЧАС ВІЙНИ?

Це необхідно. Без належного утримання ми ризикуємо вже у найближчі місяці зітк­нутися з ризиком зриву доставки критично важливих вантажів.

Роботи з утримання мережі доріг, які планує робити Агентство, мають забезпечувати проїзд автошляхами, щоб жоден вантаж військового або гуманітарного призначення не зупинився, а можливість логістики була забезпечена. Те саме стосується мостів. Завдання – забезпечити безперешкодний рух транспорту на фронт та з фронту, а також дорогами для експорту та імпорту товарів.

Усі гроші, що мали б цього року спрямувати на ремонт та будівництво доріг, держава витратить на інші важливі потреби бюджету.

Експлуатаційні витрати допоможуть лише підтримувати стан автошляхів. Це не розкіш, а нагальна потреба – без доріг неможлива ефективна логістика поставок озброєння та військової техніки на фронт.

ЯКІ РОБОТИ БУДУТЬ ВИКОНУВАТИСЯ

Жодної нової дороги не буде побудовано в 2024 році, жодна дорога не буде капітально відремонтована. Зараз Агентство і Служби відновлення можуть планувати лише усунення наявних пошкоджень, розчищення від снігу та льоду під час негоди та забезпечення виконання базових вимог безпеки дорожнього руху, яка врятує життя водіїв на дорогах та забезпечить вчасну доставку вантажів.

ЧОМУ ТАКІ ВЕЛИКІ СУМИ ТЕНДЕРІВ?

Згідно зі стандартами та діючими нормативами на експлуатацію автомобільних доріг замовник залучає усі можливі ризики на весь період дії конт­рактів з експлуатації. У тому числі несприятливі погодні умови, руйнування, надзвичайні ситуації тощо.

Тобто, в закупівлі заплановано можливі витрати на всі види робіт у період виконання контракту.

Чому закладаються такі ризики? Справа у тому, що якщо не закласти в контракт можливі види робіт, у разі кризової ситуації держава не матиме можливості швидко ліквідувати наслідки погодних умов, деформації покриття тощо. Якщо виникне над­звичайна ситуація, на закупівлі просто не буде часу.

Оплата буде здійс­нена за фактично виконані роботи, а не за ті, які прогнозуються.

Крім того, слід зазначити, що тендери оголошують не на рік, а на три роки. Тобто, очікувана вартість закупівлі міститиме перелік робіт на подальші 3 роки. Утім, кошти будуть виплачуватись лише за фактично надані послуги упродовж цих 3 років.

ЧИ БУДУТЬ ВИТРАЧЕНІ УСІ КОШТИ, ЯКІ ВКАЗАНІ У ТЕНДЕРАХ

Ні. Кошти будуть виплачені тільки за фактично виконані необхідні роботи. З аналізу контрактів за попередні роки підрядні організації отримають до 15% від суми контракту на рік. У різних областях може бути різний відсоток, залежно від ризиків, руйнувань та інших обставин.

Тобто, якщо тендер оголошено 3 мільйони на трирічний контракт, то попередній досвід засвідчує, що реальні витрати з бюджету складатимуть близько 150 тис. грн на рік.

НАОСТАНОК

Дякуємо усім, хто дочитав цей текст до кінця, хто хоче зрозуміти проблеми утримання доріг, а також шляхи їх вирішення. Окремо дякуємо усім підрядним організаціям Агентства і Служб відновлення, які вже багато місяців поспіль працюють у борг за власні обігові кошти.

Приносимо вибачення усім учасникам дорожнього руху за той стан доріг, в якому вони є зараз. Найближчим часом шляхи не стануть кращими, але ми працюємо над тим, щоб не стали значно гіршими, виконували свою роль і допомагали країні бути сильною.

Звертаємося до водіїв із проханням бути більш обережними на дорогах. Ями та вибоїни загрожують безпеці руху. Будьте уважні, дотримуйтеся швидкісних режимів, бережіть своє життя.

Фото: Державне агентство відновлення та роз­витку інфраструктури України