Як правильно обирати умови договору зі страховиками

Кожен водій в Україні повинен мати страховий поліс — це обов’язкова умова, аби їздити на авто. Також багато людей звертаються до страховиків, щоб застрахувати своє майно чи здоров’я.

Та у договорі є безліч прихованих перешкод. Як обрати максимально вигідні умови страхування — розбирались «Вісті».

«РІЗНІ» ПОНЯТТЯ

Страховий договір укладають на основі Закону України про страху­вання та статей Цивільно-правового кодексу. Це угода між страховою компанією та людиною, де клієнт за оплату отримує певні гарантії, що можливі заподіяні збитки його майну будуть відшкодовані.

«Страхові компанії у договорах посилаються не лише на вимоги законодавства, а ще й на внутрішні правила компанії, які у кожній свої. Тому перед підписанням документа з ними слід уважно ознайомитись, щоб уберегти себе від можливої відмови виплати коштів», — говорить адвокат Андрій Шестіріков.

За його словами, у договорі, крім реквізитів сторін і дії строку документа, повинні міститися страхові випадки, на які поширюється договір. На думку адвоката, краще, коли будуть прописані загальні вимоги та принципи відповідальності, адже коли чітко зазначено, що є страховим випадком, а що — ні, не завжди на користь споживачу.

«Іноді особи, підписуючи договір, передбачають у ньому все, що можливо. Але потрібно розуміти: коли ми прописуємо досить багато страхових випадків, то все інше, що не внесено, — страховим випадком вважатись не буде, а передбачити все неможливо. Деякі випадки іноді можна трактувати по-різному, а інколи вам можуть відмовити», — пояснює Андрій Шестіріков та наводить реальний випадок з адвокатської практики.

В одному з магазинів стався акт вандалізму — були вибиті вікна та розмальовані двері. Будівля застрахована конкретно від випадків вандалізму. Власник магазину викликав поліцію і ті відкрили справу за статтею «умисне пошкодження майна». Коли він звернувся до страхової компанії — у виплаті відшкодування йому відмовили, мотивуючи тим, що «умисне пошкодження майна» — це не страховий випадок. «Тобто, таке визначення як «вандалізм» у договорі було зайвим. Можна було просто передбачити пошкодження майна будь-яким чином», — зазначив адвокат.

ОТРИМАТИ КОШТИ

Серед найчастіших помилок споживачів під час укладання страхового договору адвокат називає неуважність до умов, що прописані в документі, та незнання бази законів, якими регулюється діяльність страхо­виків. У законі про страхування та Цивільному кодексі передбачено підстави, які унеможливлюють випадки виплати відшкодування страховою компанією.

Зокрема, якщо людина надала неправдиві відомості про майно, яке страхувала, чи вчинила навмисні дії, аби його пошкодити — грошей від компанії вона не отримає. Також у договорі можуть бути інші підстави, передбачені компанією.

Досить уважним потрібно бути і до строку дії договору. Він може набирати чинності з моменту підписання або внесення страхового платежу. «Наприклад, договір було підписано 1 січня, гроші за послугу громадянин перерахував компанії4 січня, але 3 стався страховий випадок. У такому разі відшкодування він не отримає, бо договір ще не набрав чинності», — зауважує Андрій Шестіріков. Тож перед підписанням документа він радить бути уважним та за потреби звернутись до юриста, аби той вичитав документ і в разі страхового випадку одразу звертатись до компанії, не чекати, поки мине день чи два.

Тамара Бєлкіна
фото: з відкритих джерел